Kohtaamisia moniaistisessa tilassa - hanke oppimisympäristönä : Opiskelijoiden kokemuksia hanketyöskentelystä
Nyman, Ronja (2010)
Nyman, Ronja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022690
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni Kohtaamisia moniaistisessa tilassa – hanketta oppimisympäristönä. Tutkimuksessa perehdytään siihen, kuinka Laurea ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat kehittämispohjaisen oppimisenmallin (LbD- mallin) toteutuvan hankkeessa työskentelyssä. Tämän yhteydessä pohditaan myös yleisesti LbD- mallin kokemista ja opiskelijoiden näkemyksistä hanketyöskentelyn kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat Learning By Developing(LbD), kehittämispohjainen oppiminen, projektityötaidot, sosiaalialan projektiopiskelu ja monikulttuuriset valmiudet sosiaalialalla.
Nämä kannattelevat tutkimusta saavuttamaan tavoitteensa ja ovat toimineet tärkeinä elementteinä koko toimintatutkimuksen aikana. Olen toiminut hankkeessa opiskelijana syksystä 2007, mutta varsinainen aineistonkeruu opinnäytetyötä varten alkoi keväällä 2009.
Pragmaattinen, eli käytännönläheinen opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisista ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelut, sähköiset palautelomakkeet kaikille hankkeessa 2009 toimineille opiskelijoille, omat oppimispäiväkirjat ja hankeraportit. Käytännönläheisellä opinnäytetyöllä tavoitellaan mahdollisimman informatiivista ja luotettavaa tutkimuksen tekoa.
Kohtaamisia moniaistisessa tilassa – hankkeesta opiskelijoille oli jäänyt suurimmaksi osaksi positiivinen vaikutelma, tosin kehitettävää löytyi. Tutkimus osoittaa, että opiskelijat ovat kokeneet hankkeissa toimimisen yleisellä tasolla ristiriitaisia tunteita herättäen. Opetussuunnitelma koetaan vaikeaksi hahmottaa, mutta samalla hyväksi tavaksi opiskella. Toisaalta hankkeiden kautta tavoiteltavaa tarvittavaa oppimista on tapahtunut vaikka itse opetussuunnitelma on jäänyt osalle opiskelijoita vieraaksi.
Omana ammatillisina tavoitteinani opinnäytetyöprosessin ajalle ovat olleet tutkimuksen tekemisen kautta oman sosiaalialan asiantuntijuuden vahvistaminen, tutkimuksen tekijänä kehittyminen ja monikulttuuristen valmiuksien parantaminen. Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalialan koulutuksen opiskelijalle asettamia vaatimuksia, joka on mahdollistanut omaan ammatilliseen reflektointiin. Opinnäytetyön tekeminen on itsessään edesauttanut kehittymään tutkimuksen tekijänä ja kun opinnäytetyö tehdään monikulttuurisia linjoja noudattavan hankkeen sisään, ovat omat monikulttuuriset valmiudet saaneet prosessin aikana vahvistusta. Opinnäytetyöprosessi on ollut kokonaisuus, jonka myötä monet opiskeluihini liittyneet asiat ovat lopulta loksahtaneet paikoilleen. Prosessi on auttanut kehittymään monella eri osaamisenalueella ja näin tuonut tekijälleen työstään tyytyväisen mielen.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat Learning By Developing(LbD), kehittämispohjainen oppiminen, projektityötaidot, sosiaalialan projektiopiskelu ja monikulttuuriset valmiudet sosiaalialalla.
Nämä kannattelevat tutkimusta saavuttamaan tavoitteensa ja ovat toimineet tärkeinä elementteinä koko toimintatutkimuksen aikana. Olen toiminut hankkeessa opiskelijana syksystä 2007, mutta varsinainen aineistonkeruu opinnäytetyötä varten alkoi keväällä 2009.
Pragmaattinen, eli käytännönläheinen opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullisista ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelut, sähköiset palautelomakkeet kaikille hankkeessa 2009 toimineille opiskelijoille, omat oppimispäiväkirjat ja hankeraportit. Käytännönläheisellä opinnäytetyöllä tavoitellaan mahdollisimman informatiivista ja luotettavaa tutkimuksen tekoa.
Kohtaamisia moniaistisessa tilassa – hankkeesta opiskelijoille oli jäänyt suurimmaksi osaksi positiivinen vaikutelma, tosin kehitettävää löytyi. Tutkimus osoittaa, että opiskelijat ovat kokeneet hankkeissa toimimisen yleisellä tasolla ristiriitaisia tunteita herättäen. Opetussuunnitelma koetaan vaikeaksi hahmottaa, mutta samalla hyväksi tavaksi opiskella. Toisaalta hankkeiden kautta tavoiteltavaa tarvittavaa oppimista on tapahtunut vaikka itse opetussuunnitelma on jäänyt osalle opiskelijoita vieraaksi.
Omana ammatillisina tavoitteinani opinnäytetyöprosessin ajalle ovat olleet tutkimuksen tekemisen kautta oman sosiaalialan asiantuntijuuden vahvistaminen, tutkimuksen tekijänä kehittyminen ja monikulttuuristen valmiuksien parantaminen. Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalialan koulutuksen opiskelijalle asettamia vaatimuksia, joka on mahdollistanut omaan ammatilliseen reflektointiin. Opinnäytetyön tekeminen on itsessään edesauttanut kehittymään tutkimuksen tekijänä ja kun opinnäytetyö tehdään monikulttuurisia linjoja noudattavan hankkeen sisään, ovat omat monikulttuuriset valmiudet saaneet prosessin aikana vahvistusta. Opinnäytetyöprosessi on ollut kokonaisuus, jonka myötä monet opiskeluihini liittyneet asiat ovat lopulta loksahtaneet paikoilleen. Prosessi on auttanut kehittymään monella eri osaamisenalueella ja näin tuonut tekijälleen työstään tyytyväisen mielen.