Valaistus pelimaailmoissa
Karppanen, Miranna (2016)
Karppanen, Miranna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147807
Tiivistelmä
Valaistuksella on iso vaikutus ja rooli niin oikeassa elämässä kuin taiteessa, pelimaailmoissa ja elokuvissa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään tarkemmin valaistukseen ja valoon, minkälaisia ominaisuuksia sillä on ja mikä sen tehtävä on ympäristössä. Näitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi valon väri, vahvuus ja kirkkaus. Työssä pyrittiin tutustumaan enemmän valaistuksen taiteelliseen puoleen, jättäen asiaan liittyvät tekniset asiat vähemmälle.
Lisäksi käydään läpi erityisesti peleissä käytettävän valaistuksen piirteitä, sen tehtäviä, ja hieman siihen liittyviä teknisiä asioita kuten optimointia. Työssä pohditaan valaisemisen kehitystä, tulevaisuutta ja lisäksi miten valaistus voi vaikuttaa pelaajaan. Tämän jälkeen esitellään muutama nykyajan peli, joissa valaistus on toteutettu onnistuneesti. Itse valaisuprosessiin liittyen tarkastellaan esimerkiksi erilaisia lampputyyppejä, kolmen valon tekniikkaa ja väriharmoniaa.
Opinnäytetyön puitteissa mallinnettiin kesämökin sisätila ja suunniteltiin siihen kaksi erilaista valaistusta Unity-pelimoottorissa. Tavoitteena oli tutustua paremmin Unityn valaistustyökaluihin ja kokeilla sisätilassa kahta eri valaistusta, lämmintä ja kylmää. Vaikka suurin ero näissä valaistuksissa oli vain valon väreissä, erosivat lopputulokset kuitenkin huomattavasti.
Lisäksi käydään läpi erityisesti peleissä käytettävän valaistuksen piirteitä, sen tehtäviä, ja hieman siihen liittyviä teknisiä asioita kuten optimointia. Työssä pohditaan valaisemisen kehitystä, tulevaisuutta ja lisäksi miten valaistus voi vaikuttaa pelaajaan. Tämän jälkeen esitellään muutama nykyajan peli, joissa valaistus on toteutettu onnistuneesti. Itse valaisuprosessiin liittyen tarkastellaan esimerkiksi erilaisia lampputyyppejä, kolmen valon tekniikkaa ja väriharmoniaa.
Opinnäytetyön puitteissa mallinnettiin kesämökin sisätila ja suunniteltiin siihen kaksi erilaista valaistusta Unity-pelimoottorissa. Tavoitteena oli tutustua paremmin Unityn valaistustyökaluihin ja kokeilla sisätilassa kahta eri valaistusta, lämmintä ja kylmää. Vaikka suurin ero näissä valaistuksissa oli vain valon väreissä, erosivat lopputulokset kuitenkin huomattavasti.