Terveyskasvatuksen oppitunnit Kuitinmäen koulun EHA-luokalle
Rantalainen, Henna; Kostylev, Anna; Tikkanen, Bettina (2016)
Rantalainen, Henna
Kostylev, Anna
Tikkanen, Bettina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147843
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa Laurea Otaniemen ja Kuitinmäen yläkoulun välistä terveyden edistämisen hanketta. Nuorten terveyden edistämisen hankkeen tarkoituksena oli toteuttaa terveyden edistämisen interventioita yläkoululaisille nuorille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kolme terveyskasvatuksen oppituntia Kuitinmäen koulun EHA-luokalle. Oppituntien tavoitteina oli jakaa oppilaille tietoa, motivoida heitä sekä antaa heille valmiuksia oman terveytensä edistämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hyödyntämään toiminnallisia menetelmiä kehitysvammaisten nuorten terveyskasvatuksessa.
EHA-luokan oppilaat ovat kehitysvammatasoisesti suoriutuvia. Aiheet terveyskasvatuksen oppitunneille valikoituivat koulun ja opinnäytetyön tekijöiden toiveiden ja koettujen prioriteettien mukaan. Valitut aiheet olivat ihmissuhteet ja tunteet, anatomia ja fysiologia toiminnallisin menetelmin sekä henkilökohtaisen hygienian hoito. Oppituntien toteutuksessa hyödynnettiin monipuolisia materiaaleja ja korostettiin toiminnallisia opetusmenetelmiä.
Opinnäytetyön arviointi pohjautuu itsearviointiin sekä koululta saatuun palautteeseen. Opinnäytetyön toteutuksesta saadun tiedon perusteella huomattiin, että kyseisen kohderyhmän kanssa toimivat tarkasti strukturoidut, toiminnalliset tehtävät. Tunnin rakenteen suunnittelu osoittautui tärkeäksi tekijäksi. Opinnäytetyön toteutuksen pohjalta kehittämisehdotukseksi muodostui kehitysvammaisten oppilaiden osallistaminen koululla järjestettäviin yhteisiin terveysaiheisiin teemapäiviin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kolme terveyskasvatuksen oppituntia Kuitinmäen koulun EHA-luokalle. Oppituntien tavoitteina oli jakaa oppilaille tietoa, motivoida heitä sekä antaa heille valmiuksia oman terveytensä edistämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli oppia hyödyntämään toiminnallisia menetelmiä kehitysvammaisten nuorten terveyskasvatuksessa.
EHA-luokan oppilaat ovat kehitysvammatasoisesti suoriutuvia. Aiheet terveyskasvatuksen oppitunneille valikoituivat koulun ja opinnäytetyön tekijöiden toiveiden ja koettujen prioriteettien mukaan. Valitut aiheet olivat ihmissuhteet ja tunteet, anatomia ja fysiologia toiminnallisin menetelmin sekä henkilökohtaisen hygienian hoito. Oppituntien toteutuksessa hyödynnettiin monipuolisia materiaaleja ja korostettiin toiminnallisia opetusmenetelmiä.
Opinnäytetyön arviointi pohjautuu itsearviointiin sekä koululta saatuun palautteeseen. Opinnäytetyön toteutuksesta saadun tiedon perusteella huomattiin, että kyseisen kohderyhmän kanssa toimivat tarkasti strukturoidut, toiminnalliset tehtävät. Tunnin rakenteen suunnittelu osoittautui tärkeäksi tekijäksi. Opinnäytetyön toteutuksen pohjalta kehittämisehdotukseksi muodostui kehitysvammaisten oppilaiden osallistaminen koululla järjestettäviin yhteisiin terveysaiheisiin teemapäiviin.