Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Säästöhenkivakuutustuotteiden myynnin kehittäminen-Yritys X

Ruotsalainen, Ida; Alho, Jonna (2016)

Avaa tiedosto
Alho_Jonna_Ruotsalainen_Ida.pdf (540.8Kt)
Lataukset: 


Ruotsalainen, Ida
Alho, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127391
Tiivistelmä
Suomessa useissa eri pankeissa ja vakuutusyhtiöissä on tarjolla vakuutussäästämisen tuotteita. Viime vuosina yksityisasiakkaiden suosiossa olleiden kapitalisaatiosopimusten myynti on romahtanut ja kysyntä verotehokkaammille säästöhenkivakuutussopimuksille on kasvussa. Kilpailu asiakkaista kasvaa jatkuvasti ja tarve miettiä uusia mahdollisia tapoja tuotteen myynnille on ilmeinen.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajalle, miten säästöhenkivakuutusten myyntiä voisi kehittää. Tarkoituksena on selvittää myyntitilanteiden erot ja yhtäläisyydet keskenään kilpailevien finanssiyhtiöiden kesken ja selvittää miksi toimeksiantajan asiakkaat ovat päättäneet sijoittaa juuri säästöhenkivakuutukseen.

Opinnäytetyö koostuu kolmesta eri osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi opinnäytetyön teoreettinen viitekehys, joka perustuu kirjallisiin ja sähköisiin lähteisiin. Toinen osio koostuu opinnäytetyössä toteutetuista tutkimuksista ja tutkimustulosten läpikäynnistä. Tutkimus toteutettiin sekä kvalitatiivisia, että kvantitatiivisia menetelmiä käyttämällä. Kvalitatiiviseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin havainnointiin perustuva mystery shopping ja kohderyhmänä toimivat pankki- ja vakuutusyhtiöt. Kvantitatiivisena tutkimuksena toteutettiin kyselytutkimus säästöhenkivakuutuksen ostaneille toimeksiantajan asiakkaille. Tutkimusosion lopuksi toimek-siantajalle toteutettiin vielä teemahaastattelu, jonka tarkoitus oli selvittää yrityksen näkemys myyntiprosessista ja kertoa tutkimuksista selvinneistä tuloksista. Opinnäytetyön viimeisessä osiossa käydään läpi tutkimuksen yhteenveto, opinnäytetyön johtopäätökset sekä tuloksista syntyneet kehitysehdotukset.

Säästövakuutustuotteiden myynti on isolta osin vakuutussopimuslailla säädelty tapahtuma ja laki määrittää monia asioita mitä asiakkaalle täytyy kertoa ja mitä häneltä tulee tiedustella. Tästä johtuen sijoitustapaamiset ovat monella tapaa samankaltaisia kaikilla yrityksillä. Tutkimustuloksia tarkastelemalla sijoitustapaamisissa eri palveluntarjoajien välillä löytyi kuitenkin merkittäviä eroja. Tuotetuntemus sijoitustapaamisia pitävän henkilökunnan välillä vaihteli suuresti riippuen siitä pitikö tapaamisen sijoitusasiantuntija vai palveluneuvoja. Myös yhteydenotossa asiakkaaseen ja tarjouksen antamisessa oli käytössä erilaisia toimintamalleja. Kyselytutkimustulosten perusteella asiakkaiden ostopäätökseen on vaikuttanut sijoituskohteen turvallisuus ja myyjän suositus tuotteesta. Kyselytutkimuksen tuloksista ilmeni myös, että suurin osa asiakkaista on kuullut tuotteen olemassaolosta vasta myyjältä.

Tutkimustiedon pohjalta toimeksiantajaa suositeltiin tehostamaan jo olemassa olevan palve-lukonseptin käyttöä ja pohtia voisiko tarjouksen antaa jo ennen kuin asiakas on tehnyt osto-päätöksen. Asiakkaan vertaillessa useaa eri palveluntarjoajaa voi tarjouksen puuttuminen vai-kuttaa ostopäätökseen. Uusasiakashankintaan olisi suositeltavaa panostaa aktiivisesti, sillä kyselytutkimuksen perusteella on paljon potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät tiedä tuotteesta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste