Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Brändikäsikirja brändinhallinnan tukena Case: Innojok Oy
Tamminen, Tytti; Uusitalo, Nea (2016)
Tamminen, Tytti
Uusitalo, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia brändikäsikirja opinnäytetyön case yritys Innojok Oy:lle. Tutkimustyön tarkoituksena on selvittää, mitä tehokkaan ja hyödyllisen brändikäsikirjan tulisi sisältää, jotta sen optimaalinen käyttötarkoitus toteutuu. Toimeksianto saatiin case yritykseltä, koska yrityksellä ei ollut vielä brändikäsikirjaa olemassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä ja brändinhallinnan merkitystä liiketoiminnan kannalta. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsiteltävät aihealueet ovat: brändi-identiteetti, mielikuva ja imago sekä brändin johtaminen strategisen viestinnän avulla.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina ja benchmarking-tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin henkilöitä, jotka työskentelevät mainostoimistoissa erilaisissa markkinoinnin asiantuntijan tehtävissä. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin, mitä elementtejä brändikäsikirjassa tulisi käsitellä ja mitkä asiat nähdään tärkeimpinä brändinhallinnan kannalta. Benchmarking-tutkimuksessa havainnoitiin internetissä julkaistujen julkisten brändikäsikirjojen sisältöjä.
Teemahaastatteluista ja benchmarking-tutkimuksesta analysoitiin asiantuntijoiden mielipiteitä ja tutkittiin olemassa olevia teoksia, joista oli helppo lähteä laatimaan yritykselle brändikäsikirjan sisältöä ja perustella ratkaisuja tutkimustietoon ja teoriaan vedoten. Tutkimustulosten perusteella tehdään Innnojok Oy:lle brändikäsikirjan. Brändikäsikirja suunniteltiin niin, että se kohdistettiin pääasiassa yrityksen sisäisiin tarpeisiin. Tutkimustulosten ja teorian perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että brändikäsikirjan tärkein kohderyhmä on yrityksen henkilöstö. Kiteytettynä brändikäsikirjan tulisi sisältää kolme eri tasoa: brändin identiteetin pohjan eli arvot, vision ja brändin tarinan, brändin verbaalisen sekä visuaalisen viestinnän ohjeistukset.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä ja brändinhallinnan merkitystä liiketoiminnan kannalta. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen käsiteltävät aihealueet ovat: brändi-identiteetti, mielikuva ja imago sekä brändin johtaminen strategisen viestinnän avulla.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa käytettiin tutkimusmenetelminä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina ja benchmarking-tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin henkilöitä, jotka työskentelevät mainostoimistoissa erilaisissa markkinoinnin asiantuntijan tehtävissä. Teemahaastatteluiden avulla selvitettiin, mitä elementtejä brändikäsikirjassa tulisi käsitellä ja mitkä asiat nähdään tärkeimpinä brändinhallinnan kannalta. Benchmarking-tutkimuksessa havainnoitiin internetissä julkaistujen julkisten brändikäsikirjojen sisältöjä.
Teemahaastatteluista ja benchmarking-tutkimuksesta analysoitiin asiantuntijoiden mielipiteitä ja tutkittiin olemassa olevia teoksia, joista oli helppo lähteä laatimaan yritykselle brändikäsikirjan sisältöä ja perustella ratkaisuja tutkimustietoon ja teoriaan vedoten. Tutkimustulosten perusteella tehdään Innnojok Oy:lle brändikäsikirjan. Brändikäsikirja suunniteltiin niin, että se kohdistettiin pääasiassa yrityksen sisäisiin tarpeisiin. Tutkimustulosten ja teorian perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että brändikäsikirjan tärkein kohderyhmä on yrityksen henkilöstö. Kiteytettynä brändikäsikirjan tulisi sisältää kolme eri tasoa: brändin identiteetin pohjan eli arvot, vision ja brändin tarinan, brändin verbaalisen sekä visuaalisen viestinnän ohjeistukset.