Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hintamerkintä myymälämarkkinointikeinona

Toivonen, Joni (2016)

 
Avaa tiedosto
Toivonen_Joni.pdf (1.193Mt)
Lataukset: 


Toivonen, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127499
Tiivistelmä
Myymälän sisällä tehokkaasti toteutettu myymälämarkkinointi on tuottoisaa ja melko edullista. Hyvin suunniteltu myymälämarkkinointi onkin erinomainen keino ohjailla asiakkaan ostosmatkaa kaupassa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, minkälaisia vaikutuksia elintarvikkeiden erikokoisilla hintamerkinnöillä on niiden myyntiin. Tutkimusosuus suoritettiin K-Citymarket Vantaa Koivukylässä.

Myymälämarkkinoinnin lähtökohdat suunnitellaan jo myymälämarkkinoinnin pohjapiirustuksista lähtien, lisäksi myymälämarkkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana ovat asiakkaan ostokäyttäytymisen vaiheet ja siihen vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myymälämarkkinoinnin lähtökohdista, asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä sekä hintamielikuvasta.

Tutkimuksessa oli mukana kuusi eri elintarviketta, joiden myyntiä seurattiin neljän viikon ajan. Jokaisella viikolla tuotteen yhteydessä oli erikokoinen hintamerkintä tavallisesta hyllyetiketistä aina jalalliseen julisteeseen. Tuotteen hyllypaikka, markkinointi ja hinta pysyivät tutkimusjakson ajan samana, eikä tarjoukseen tai alennukseen viittaavia termejä käytetty. Tutkimuksesta käy ilmi, että hintamerkinnän kasvattamisella on jonkinlainen yhteys tuotteen myyntimäärään. Neljän tuotteen myyntimäärät kasvoivat selkeästi hintamerkinnän mukana, kahteen tuotteeseen hintamerkinnällä ei ollut tutkimuksen perusteella vaikutusta.

Tutkimuksen perusteella voidaan arvioida pintapuolisesti jo pienen myymälämarkkinointikeinon vaikuttavan tuotteen menekkiin. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että myymälämarkkinointi on kokonaisuus, joka koostuu lukemattomista pienistä asioista, jotka vaikuttavat asiakkaan ajatusmaailmaan ostosmatkalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste