NETTIKAUPPAKASSIN MAHDOLLISUUDET KOUVOLAN PRISMALLE
Hulaj, Malesor (2016)
Hulaj, Malesor
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137774
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605137774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kouvolan Prismalle mahdollisuudet nettikauppakassipalvelun käyttöönotosta. Suomessa nettikauppakassipalvelu eli ruoan verkkokauppa yleistyy ja laajenee nopeasti myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, joten sen tutkiminen ja mahdollinen toteutus on yritykselle erittäin tärkeää.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui ruoan verkkokaupasta, elintarvikekaupasta, ostokäyttäytäytymisestä verkkokaupassa ja verkkokaupan logistiikasta. Aihetta tutkittiin kyselytutkimuksella ja haastattelututkimuksella. Kyselytutkimuksessa keskityttiin selvittämään asiakkaiden kiinnostusta ja valmiutta nettikauppakassipalvelua kohtaan. Haastattelututkimus tehtiin, jotta nettikauppapalvelusta saadaan konkreettinen kuva palvelusta ja, joka voidaan hyödyntää Kouvolan Prismassa suuntaa antavana.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että nettikauppakassipalvelua ei kannata ottaa vielä käyttöön Kouvolan Prismassa, sillä suurin osa kyselytutkimukseen vastanneista ei haluaisi tilata päivittäistavaraostoksensa internetin kautta. Vaikka ruoan verkkokauppa kasvaa kovaa vauhtia, niin kasvu on vielä pienimuotoista. Haastattelututkimuksen tuloksista selviää, että Kouvolan Prismalla on halutessaan tarvittavat tilat toteuttaa sekä kotiinkuljetus- että noutopalvelu. Työn onnistumisen kannalta tärkeintä oli tutkimuskysely, johon saatiin 300 vastausta. Vastausten suuri määrä auttoi parantamaan tutkimuksen luotettavuutta ja validiteettia.Työssä saatiin vastattua myös tutkimuksen muihin kysymyksiin ja ongelmiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui ruoan verkkokaupasta, elintarvikekaupasta, ostokäyttäytäytymisestä verkkokaupassa ja verkkokaupan logistiikasta. Aihetta tutkittiin kyselytutkimuksella ja haastattelututkimuksella. Kyselytutkimuksessa keskityttiin selvittämään asiakkaiden kiinnostusta ja valmiutta nettikauppakassipalvelua kohtaan. Haastattelututkimus tehtiin, jotta nettikauppapalvelusta saadaan konkreettinen kuva palvelusta ja, joka voidaan hyödyntää Kouvolan Prismassa suuntaa antavana.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että nettikauppakassipalvelua ei kannata ottaa vielä käyttöön Kouvolan Prismassa, sillä suurin osa kyselytutkimukseen vastanneista ei haluaisi tilata päivittäistavaraostoksensa internetin kautta. Vaikka ruoan verkkokauppa kasvaa kovaa vauhtia, niin kasvu on vielä pienimuotoista. Haastattelututkimuksen tuloksista selviää, että Kouvolan Prismalla on halutessaan tarvittavat tilat toteuttaa sekä kotiinkuljetus- että noutopalvelu. Työn onnistumisen kannalta tärkeintä oli tutkimuskysely, johon saatiin 300 vastausta. Vastausten suuri määrä auttoi parantamaan tutkimuksen luotettavuutta ja validiteettia.Työssä saatiin vastattua myös tutkimuksen muihin kysymyksiin ja ongelmiin.