Markkinointisuunnitelma aloittavalle yritykselle
Laakso, Henrik (2010)
Laakso, Henrik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225834
Tiivistelmä
Markkinointi on suuressa roolissa aloittavan yrityksen liiketoiminnan alkuvaiheessa. Ilman perusteellista markkinointisuunnitelmaa ja markkinointia ei aloittavalla yrityksellä ole toivoa menestyä toiminnassaan tai ainakin siihen kuluu luultavasti paljon ylimääräistä aikaa. Työssä käydään läpi markkinoinnin eri menetelmiä ja tapoja, jotka soveltuisivat parhaiten aloittaville verkkokauppiaille. Työn tarkoituksena on löytää verkkokaupan tarpeisiin räätälöity ja edullinen markkinointistrategia aloittavalle yritykselle. Asiakaskunnan kartoitus ja segmentointi ovat yksi tärkeimmistä työn osa-alueista markkinointistrategiaa pohdittaessa.
Työssä on käsitelty monia eri markkinointikanavia ja -tapoja sekä seurattu viikoittaisten raporttien avulla Google AdWords -mainonnan tehoa. Markkinointiin liittyviä ongelmia on myös pyritty tutkimaan ja poistamaan turhia haittatekijöitä käytännön markkinoinnissa. Tavoitteena on saada yritys toimimaan mahdollisimman nopeasti, sekä käynnistää markkinointi kohtuullisilla kustannuksilla. Työn tavoitteet on saavutettu markkinoinnin osalta. Yritys on aloittanut opinnäytetyön tekemisen aikana intensiivisen markkinoinnin, joka on tuottanut jo lyhyellä ajalla hyviä tuloksia. Työssä käsiteltyjä markkinointikanavia on sekä jätetty käyttämättä että otettu käyttöön niiden verkkokauppaan soveltuvien ominaisuuksien takia. Yritykselle on saatu räätälöityä sen tarpeisiin soveltuva ja toimiva markkinointipaketti.
Työssä on käsitelty monia eri markkinointikanavia ja -tapoja sekä seurattu viikoittaisten raporttien avulla Google AdWords -mainonnan tehoa. Markkinointiin liittyviä ongelmia on myös pyritty tutkimaan ja poistamaan turhia haittatekijöitä käytännön markkinoinnissa. Tavoitteena on saada yritys toimimaan mahdollisimman nopeasti, sekä käynnistää markkinointi kohtuullisilla kustannuksilla. Työn tavoitteet on saavutettu markkinoinnin osalta. Yritys on aloittanut opinnäytetyön tekemisen aikana intensiivisen markkinoinnin, joka on tuottanut jo lyhyellä ajalla hyviä tuloksia. Työssä käsiteltyjä markkinointikanavia on sekä jätetty käyttämättä että otettu käyttöön niiden verkkokauppaan soveltuvien ominaisuuksien takia. Yritykselle on saatu räätälöityä sen tarpeisiin soveltuva ja toimiva markkinointipaketti.