Uhkavaara-pelin toteuttaminen
Jokinen, Joni (2016)
Jokinen, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605168096
Tiivistelmä
Uhkavaara on iPad-alustalle suunniteltu peli. Peli on tarkoitettu 6 – 8-vuotiaille lapsille ja sen tarkoituksena on valistaa lapsia kodin ja ympäristön vaaroista. Uhkavaara toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria C#-kielellä. Ohjelmoiminen aloitettiin 24.6.2015. Tätä ennen Kymenlaakson ammattikorkeakoulun pelisuunnittelun opiskelijat olivat tehneet valmiiksi suunnitelmat, joiden pohjalta peliä rakennettiin.
Opinnäytetyö kuvaa Unityn käyttämistä pelin rakentamiseen, itse projektin etenemistä, pelin siirtämistä Applen AppStoreen sekä tarkastelee lopputulosta. Monia Unityn ominaisuuksia on esitelty toiminnallisuuden ja tähän projektiin soveltamisen kannalta. Pelin tekemisen yhteydessä esiintyneisiin haasteisiin löydetyt ratkaisut on esitetty opinnäytetyössä. Myös opinnäytetyön aikana opittuja asioita ja kehitystä pohditaan.
Lopputuloksena aikaan saatiin suunnitelmien mukainen peli, joka ladattiin AppStoreen. Peliin suunnitellut ominaisuudet saatiin sisällytettyä lopulliseen versioon. Pelin tekeminen opetti paljon hyviä käytäntöjä, kuten muistinhallintaa ja tabletin koon huomioon ottamisen painikkeita asetellessa.
Opinnäytetyö kuvaa Unityn käyttämistä pelin rakentamiseen, itse projektin etenemistä, pelin siirtämistä Applen AppStoreen sekä tarkastelee lopputulosta. Monia Unityn ominaisuuksia on esitelty toiminnallisuuden ja tähän projektiin soveltamisen kannalta. Pelin tekemisen yhteydessä esiintyneisiin haasteisiin löydetyt ratkaisut on esitetty opinnäytetyössä. Myös opinnäytetyön aikana opittuja asioita ja kehitystä pohditaan.
Lopputuloksena aikaan saatiin suunnitelmien mukainen peli, joka ladattiin AppStoreen. Peliin suunnitellut ominaisuudet saatiin sisällytettyä lopulliseen versioon. Pelin tekeminen opetti paljon hyviä käytäntöjä, kuten muistinhallintaa ja tabletin koon huomioon ottamisen painikkeita asetellessa.