Vastaanottokeskuksen henkilöstön ja materiaalivirtojen johtaminen
Kettunen, Satu (2016)
Kettunen, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167981
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Lahden vastaanottokeskuksen henkilöstön ja materiaalivirtojen johtaminen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda tietoa, jonka avulla voidaan kehittää ja luoda malli henkilöstön johtamiseen ja toimitusketjunhallintaan vastaanottokeskuksessa.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään humanitaarista työtä vastaanottokeskuksessa, jossa esitellään tarkemmin humanitaarisuutta, humanitaarista apua, vastaanottokeskuksen toimintaa sekä SPR ja pakolaisten vastaanotto. Lisäksi tässä osiossa kerrotaan turvapaikanhakijoista ja vapaaehtoistyöstä. Toisessa osuudessa käsitellään henkilöstön johtamista vastaanottokeskuksessa. Tarkemmin kerrotaan henkilöstövoimavarojen johtamista yrityksessa ja vapaaehtoistyössä, henkilöstön johtamista ja työhyvinvointia. Kolmannessa osuudessa esitellään toimitusketjun hallintaa. Tarkemmin lähestytään logistiikkaa, tulo-, sisälogistiikkaa sekä myös varastoja ja humanitaarista logistiikkaa.
Opinnäytetyössä empiirinen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla sekä havainnoinnilla. Haastattelujen runkona toimivat opinnäytetyön tutkimuskysymykset. Havainnot koottiin pitämällä päiväkirjaa. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön ja materialivirtojen kannalta vastaanottokeskuksen organisointi ja siihen liittyvät haasteet.
Lahden vastaanottokeskuksen vahvuuksia ovat osaava ja joustava henkilöstö sekä nopea reagointi asioihin. Kehittämisessä tuli esiin keskusvaraston perustamistarve ja varastokirjanpito. Keskusvaraston perustamisella pystytään hallitsemaan niin materiaali- kuin kustannusvirtoja.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään humanitaarista työtä vastaanottokeskuksessa, jossa esitellään tarkemmin humanitaarisuutta, humanitaarista apua, vastaanottokeskuksen toimintaa sekä SPR ja pakolaisten vastaanotto. Lisäksi tässä osiossa kerrotaan turvapaikanhakijoista ja vapaaehtoistyöstä. Toisessa osuudessa käsitellään henkilöstön johtamista vastaanottokeskuksessa. Tarkemmin kerrotaan henkilöstövoimavarojen johtamista yrityksessa ja vapaaehtoistyössä, henkilöstön johtamista ja työhyvinvointia. Kolmannessa osuudessa esitellään toimitusketjun hallintaa. Tarkemmin lähestytään logistiikkaa, tulo-, sisälogistiikkaa sekä myös varastoja ja humanitaarista logistiikkaa.
Opinnäytetyössä empiirinen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla sekä havainnoinnilla. Haastattelujen runkona toimivat opinnäytetyön tutkimuskysymykset. Havainnot koottiin pitämällä päiväkirjaa. Tutkimuksessa selvitettiin henkilöstön ja materialivirtojen kannalta vastaanottokeskuksen organisointi ja siihen liittyvät haasteet.
Lahden vastaanottokeskuksen vahvuuksia ovat osaava ja joustava henkilöstö sekä nopea reagointi asioihin. Kehittämisessä tuli esiin keskusvaraston perustamistarve ja varastokirjanpito. Keskusvaraston perustamisella pystytään hallitsemaan niin materiaali- kuin kustannusvirtoja.