Tietosuoja pilvipalveluissa : case: LAMK
Viitala, Tomi (2016)
Viitala, Tomi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157858
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin organisaation tietojen tietosuojan varmistamista siirryttäessä käyttämään pilvipalvelupohjaisia ratkaisuja. Opinnäytetyö toteutettiin Lahden ammattikorkeakoululle keväällä 2016. Tavoitteena oli kartoittaa LAMKin käyttämät keinot ja toimintaperiaatteet, joilla se pyrkii varmistamaan tietojen tietosuojan, kun käyttöön otetaan pilvipalveluita.
Tutkimus oli laadullinen ja siinä käytettiin deduktiivista lähestymistapaa. Aineistoa tutkimukseen kerättiin sellaisten henkilöiden haastatteluilla, ketkä toimivat keskeisessä asemassa LAMKin siirtyessä pilvipalveluihin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja ne tallennettiin.
Tutkimustulosten mukaan organisaation tietojen tietosuojaa voidaan varmistaa monilla eri seikoilla. Tutkimuksessa selvisi, että henkilökunnan ohjeistaminen henkilötietojen käsittelyssä sekä esimerkiksi siinä, mitä tietoa pilvipalveluihin voi tallentaa, on yksi varmistuskeino suojata tietoa. Pääsyoikeuksia eri järjestelmiin ja palveluihin nähtiin hyväksi hallita henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Luottamuksellisen tiedon lähettämistä sähköpostilla varmistetaan sähköpostin salauksella. Tutkimustulokset kertovat, että turvallista pilvipalveluiden käyttöä mobiililaitteilla toteutetaan laitteen tietoturva-asetuksilla ja että laitteet ovat etähallittavia.
Tutkimuksessa selvisi, että pilvipalveluiden tietosuojariskeihin varaudutaan tarpeen tullen riskikartoituksen tekemisellä ennen palvelun käyttöönottoa. Palveluntarjoajan kanssa koetaan myös tarpeelliseksi sopia, että tiedot säilytetään vain Euroopan alueella. Tämä sovitaan palveluntarjoajan ja asiakkaan välisessä palvelutasosopimuksessa (SLA). Lisäksi siinä sovitaan tärkeitä tietojen tietosuojaan liittyviä asioita, kuten mm. palveluntarjoajan ja asiakkaan vastuiden jakaminen, saatavuus ja vasteajat. Ulkopuolisen konsultointiavun käyttäminen eri osa-alueilla koettiin vahvistavan pilvipalveluiden sujuvaa käyttöönottoa, etenkin lainsäädäntöön liittyvissä asioissa.
Tutkimus oli laadullinen ja siinä käytettiin deduktiivista lähestymistapaa. Aineistoa tutkimukseen kerättiin sellaisten henkilöiden haastatteluilla, ketkä toimivat keskeisessä asemassa LAMKin siirtyessä pilvipalveluihin. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja ne tallennettiin.
Tutkimustulosten mukaan organisaation tietojen tietosuojaa voidaan varmistaa monilla eri seikoilla. Tutkimuksessa selvisi, että henkilökunnan ohjeistaminen henkilötietojen käsittelyssä sekä esimerkiksi siinä, mitä tietoa pilvipalveluihin voi tallentaa, on yksi varmistuskeino suojata tietoa. Pääsyoikeuksia eri järjestelmiin ja palveluihin nähtiin hyväksi hallita henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Luottamuksellisen tiedon lähettämistä sähköpostilla varmistetaan sähköpostin salauksella. Tutkimustulokset kertovat, että turvallista pilvipalveluiden käyttöä mobiililaitteilla toteutetaan laitteen tietoturva-asetuksilla ja että laitteet ovat etähallittavia.
Tutkimuksessa selvisi, että pilvipalveluiden tietosuojariskeihin varaudutaan tarpeen tullen riskikartoituksen tekemisellä ennen palvelun käyttöönottoa. Palveluntarjoajan kanssa koetaan myös tarpeelliseksi sopia, että tiedot säilytetään vain Euroopan alueella. Tämä sovitaan palveluntarjoajan ja asiakkaan välisessä palvelutasosopimuksessa (SLA). Lisäksi siinä sovitaan tärkeitä tietojen tietosuojaan liittyviä asioita, kuten mm. palveluntarjoajan ja asiakkaan vastuiden jakaminen, saatavuus ja vasteajat. Ulkopuolisen konsultointiavun käyttäminen eri osa-alueilla koettiin vahvistavan pilvipalveluiden sujuvaa käyttöönottoa, etenkin lainsäädäntöön liittyvissä asioissa.