Markkinointiviestinnän kehittäminen : case: Imatran YH-Rakennuttaja Oy
Jääskeläinen, Taru (2016)
Jääskeläinen, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kehittämistä yrityksen markkinointiviestinnässä on ja millä keinoilla sitä voitaisiin kehittää. Lisäksi haluttiin selvittää, voisiko Facebook toimia markkinointiviestinnän kanavana. Aihe on ajankohtainen, sillä toimeksiantajayritys on päivittämässä verkkosivujaan ja mietinnässä on myös liittyminen Facebookiin. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Imatran YH-Rakennuttaja Oy:lle, jonka toiveena oli lisäksi markkinointiviestinnän kanavien hyötyjen kartoittaminen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä tutkimusosasta. Teoriaosa on jaettu kahteen lukuun, joista ensimmäinen käsittelee markkinointiviestintää ja sen suunnittelua. Toisessa teorialuvussa käsitellään markkinointiviestinnän perinteisiä ja digitaalisia keinoja. Teoriaosan lähteinä käytettiin aiheeseen liittyviä painettuja lähteitä sekä Internet-artikkeleita. Työn empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota täydennettiin määrällisen tutkimuksen keinoin. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Lisäksi yrityksen toimistolla jaettiin kyselylomakkeita.
Tutkimustulokset kertoivat, että yritys tunnetaan hyvin. Tutkimustuloksista selvisi, että yritysten verkkosivuja pidetään tärkeinä ja Imatran YH-Rakennuttaja Oy:n liittyminen Facebookiin nähdään lähinnä positiivisena asiana. Esille tuotiin verkkosivujen ja Facebook-sivun päivitystahdin ja ajantasaisten tietojen tärkeys, mikä yrityksen tulisi ottaa huomioon jatkossa. Myös visuaalisuuteen tulisi panostaa. Sanomalehdissä mainostaminen nähdään perinteisistä medioista edelleen tärkeänä toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnässä, joten mainosten näkyvyydestä kannattaa huolehtia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä tutkimusosasta. Teoriaosa on jaettu kahteen lukuun, joista ensimmäinen käsittelee markkinointiviestintää ja sen suunnittelua. Toisessa teorialuvussa käsitellään markkinointiviestinnän perinteisiä ja digitaalisia keinoja. Teoriaosan lähteinä käytettiin aiheeseen liittyviä painettuja lähteitä sekä Internet-artikkeleita. Työn empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota täydennettiin määrällisen tutkimuksen keinoin. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Lisäksi yrityksen toimistolla jaettiin kyselylomakkeita.
Tutkimustulokset kertoivat, että yritys tunnetaan hyvin. Tutkimustuloksista selvisi, että yritysten verkkosivuja pidetään tärkeinä ja Imatran YH-Rakennuttaja Oy:n liittyminen Facebookiin nähdään lähinnä positiivisena asiana. Esille tuotiin verkkosivujen ja Facebook-sivun päivitystahdin ja ajantasaisten tietojen tärkeys, mikä yrityksen tulisi ottaa huomioon jatkossa. Myös visuaalisuuteen tulisi panostaa. Sanomalehdissä mainostaminen nähdään perinteisistä medioista edelleen tärkeänä toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnässä, joten mainosten näkyvyydestä kannattaa huolehtia.