Planning strategic marketing for non-profit organizations
Enckell, Maxim (2016)
Enckell, Maxim
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605167956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointistrategian suunnittelu non-profit-yritykselle. Työn tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajalle uusi toteutuskelpoinen markkinointistrategia ja suunnitella visuaalinen, kompakti ja selkeä ohje markkinointistrategian tehostamiseksi. Tarkoitus oli tällä tavalla tukea yrityksen tavoitetta laajentaa osallistujien lukumäärä. Alliance ry on venäjänkielistä nuorta väestöä tukeva yritys, joka on toiminut Suomessa yli 10 vuotta.
Teoreettinen osuus on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäiseksi käsitellään, miten non-profit-yritys voidaan määritellä ja millaisia ominaisuuksia niillä on. Toisessa pääluvussa käsitellään markkinoinnin suunnittelun lähestymistapoja, aihetta on tarkasteltu non-profit näkökulmasta. Kolmannessa luvussa käsitellään markkinointistrategiasuunnittelun keskeiset periaatteet: valmistelu, analyysi, kohderyhmän tunnistaminen, tavoitteiden asettaminen, kehittäminen ja arviointi. Suunnitteluprosessi etenee kyseisen mallin mukaisesti ja tutkimusmenetelminä on käytetty kyselyä, havainnointia ja SWOT-analyysia.
Toimeksiantajalle laadittiin tuotos, joka on hyödyksi Alliancen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä kehitettiin ehdotuksia markkinoinnin strategian toteuttamiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajan arvioinnin perusteella markkinointistrategia tullaan toteuttamaan.
Teoreettinen osuus on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Ensimmäiseksi käsitellään, miten non-profit-yritys voidaan määritellä ja millaisia ominaisuuksia niillä on. Toisessa pääluvussa käsitellään markkinoinnin suunnittelun lähestymistapoja, aihetta on tarkasteltu non-profit näkökulmasta. Kolmannessa luvussa käsitellään markkinointistrategiasuunnittelun keskeiset periaatteet: valmistelu, analyysi, kohderyhmän tunnistaminen, tavoitteiden asettaminen, kehittäminen ja arviointi. Suunnitteluprosessi etenee kyseisen mallin mukaisesti ja tutkimusmenetelminä on käytetty kyselyä, havainnointia ja SWOT-analyysia.
Toimeksiantajalle laadittiin tuotos, joka on hyödyksi Alliancen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä kehitettiin ehdotuksia markkinoinnin strategian toteuttamiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajan arvioinnin perusteella markkinointistrategia tullaan toteuttamaan.