Hoitotyön tiedonhallinnan seminaarien merkitys hoitotyön kirjaamisen kehittämisessä
Rikberg, Toni; Peltoniemi, Anneli (2016)
Rikberg, Toni
Peltoniemi, Anneli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kouvolassa syyskuussa 2015 järjestetyn hoitotyön tiedonhallinnan seminaariin osallistujilta heidän näkemyksiään ja mielipiteitään seminaarin järjestelyistä ja sisällöstä sekä uusien seminaarien tarpeellisuudesta ja niiden sisältötoiveista. Seminaari oli suunnattu sosiaali- ja terveysalan työntekijöille, opettajille sekä opiskelijoille, ja sen tavoitteena oli parantaa potilasturvallisuutta kiinnittämällä huomiota hoitotyön kirjaamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keräämisessä käytettiin informoitua kyselylomaketta saatekirjeen kanssa. Kyselylomakkeet jaettiin seminaarin yhteydessä ja tutkijat saivat vastaukset heti käyttöönsä. Tutkimuksen kohteena olivat kaikki seminaariin osallistujat (N=66). Vastausprosentiksi muodostui 71 %. Vastaukset analysoitiin pylväsdiagrammeina. Avoimet kysymykset käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Valtaosa vastaajista koki seminaarin järjestelyt onnistuneeksi. Kaikki osallistujat kokivat seminaarien järjestämisen tarpeellisena tulevaisuudessa, lisäksi ohjelman sisältöön toivottiin käytännönläheisiä aiheita. Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään seuraavien seminaarien käytännön järjestelyissä sekä seminaarien sisältöjen suunnittelussa. Opinnäytetyön pohjalta syntyi idea jatkotutkimusaiheesta: kartoittaa hoitotyön kirjaamisen koulutuksen tasoa ammattikorkeakouluissa tai työharjoittelujaksoilla.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keräämisessä käytettiin informoitua kyselylomaketta saatekirjeen kanssa. Kyselylomakkeet jaettiin seminaarin yhteydessä ja tutkijat saivat vastaukset heti käyttöönsä. Tutkimuksen kohteena olivat kaikki seminaariin osallistujat (N=66). Vastausprosentiksi muodostui 71 %. Vastaukset analysoitiin pylväsdiagrammeina. Avoimet kysymykset käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Valtaosa vastaajista koki seminaarin järjestelyt onnistuneeksi. Kaikki osallistujat kokivat seminaarien järjestämisen tarpeellisena tulevaisuudessa, lisäksi ohjelman sisältöön toivottiin käytännönläheisiä aiheita. Opinnäytetyön tuloksia tullaan hyödyntämään seuraavien seminaarien käytännön järjestelyissä sekä seminaarien sisältöjen suunnittelussa. Opinnäytetyön pohjalta syntyi idea jatkotutkimusaiheesta: kartoittaa hoitotyön kirjaamisen koulutuksen tasoa ammattikorkeakouluissa tai työharjoittelujaksoilla.