Videotaide: generatiivinen ja audiointeraktiivinen muoto
Korshunova, Viktoriya (2016)
Korshunova, Viktoriya
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutustua lähemmin generatiivisen videotaiteen tekemisessä käytettäviin ohjelmistoihin ja testata ohjelmistojen eri ominaisuuksia käytännössä. Tavoitteena on ottaa selvää, millaista ohjelmaa on järkevää käyttää mihinkin käyttötarkoitukseen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan videotaiteen historiaa sekä maailmalla että Suomessa ja tutkitaan videotaiteen eri muotoja, tekniikoita ja käyttötapoja installaatiossa sekä VJingissa. Työssä tutustutaan myös alan interaktiivisiin ääni- ja kuvajärjestelmiin, joita käytetään generatiivisen ja interaktiivisen videotaiteen tekemisessä.
Opinnäytetyössä on toteutettu erilaisia pienimuotoisia videotaideteoksia eri ohjelmia käyttäen. Käytän generatiivista ja audiointeraktiivista 2D- ja 3D-videotaidetta, jotka on miksattu yhdeksi audiovisuaaliseksi teokseksi.
Työssä on pyritty hyödyntämään erilaisia työkaluja ja työskentelytapoja, kuten digitaalista videon- ja kuvankäsittelyä, visuaalista ohjelmointia, äänisuunnittelua sekä videokuvausta.
Työn tuloksena syntyi videotaideteos. Se voidaan projisoida jollekin pinnalle videoinstallaationa tai käyttää VJing-työnä festivaaleilla. Sitä myös voidaan näyttää opetustyönä muille opiskelijoille. Käytetty teknologia on innovatiivinen, ja ala on nuori.
Opinnäytetyössä tarkastellaan videotaiteen historiaa sekä maailmalla että Suomessa ja tutkitaan videotaiteen eri muotoja, tekniikoita ja käyttötapoja installaatiossa sekä VJingissa. Työssä tutustutaan myös alan interaktiivisiin ääni- ja kuvajärjestelmiin, joita käytetään generatiivisen ja interaktiivisen videotaiteen tekemisessä.
Opinnäytetyössä on toteutettu erilaisia pienimuotoisia videotaideteoksia eri ohjelmia käyttäen. Käytän generatiivista ja audiointeraktiivista 2D- ja 3D-videotaidetta, jotka on miksattu yhdeksi audiovisuaaliseksi teokseksi.
Työssä on pyritty hyödyntämään erilaisia työkaluja ja työskentelytapoja, kuten digitaalista videon- ja kuvankäsittelyä, visuaalista ohjelmointia, äänisuunnittelua sekä videokuvausta.
Työn tuloksena syntyi videotaideteos. Se voidaan projisoida jollekin pinnalle videoinstallaationa tai käyttää VJing-työnä festivaaleilla. Sitä myös voidaan näyttää opetustyönä muille opiskelijoille. Käytetty teknologia on innovatiivinen, ja ala on nuori.