Roottoripurjeen jälkiasennusmenetelmien optimointi
Lehtimäki, Janne-Markus (2016)
Lehtimäki, Janne-Markus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä eri tavoilla roottoripurjeiden jälkiasentaminen kauppa-aluksiin on mahdollista toteuttaa. Tarkastelun kohteena olivat irtolasti-, öljysäiliö-, ro-ro-alukset sekä risteilijät. Roottoripurjeiden loppuasennusta koskien oli erityisesti määrä kiinnittää huomiota noston toteuttamiseen, sillä se muodostaa suurimman yksittäisen osan suorista asennuskustannuksista. Oletuksena oli, että jälkiasennus kannattaa suorittaa siten, että sillä on mahdollisimman pieni vaikutus aluksen normaaliin käyttöön ja liikenteeseen. Lähtökohtana oli tieto, että roottoripurjeiden jälkiasennus voidaan suorittaa kokonaan telakalla.
Työssä tutkittiin, mitä roottoripurjeiden jälkiasentamiseen liittyviä töitä voitaisiin tehdä aluksen ollessa merellä ja satamassa. Näitä tilanteita koskevia merenkulun turvallisuusmääräyksiä tarkasteltiin siltä osin, miten ne vaikuttavat roottoripurjeiden jälkiasennustöihin. Asennustöiden suorittamista tarkasteltiin paikkakohtaisesti myös siitä näkökulmasta, kuinka käytännöllistä eri töitä on missäkin tehdä.
Tutkimustyötä tehtiin haastattelemalla useita merenkulkualan vanhoja toimijoita joilla on kokemusta aluksiin tehtävistä muutostöistä. Roottoripurjeiden loppuasennusta käsiteltiin hankkimalla tietoa erilaisista työhön soveltuvista nostolaitteista, haastattelemalla asiantuntijoita, sekä lähettämällä hintatiedusteluja ajoneuvonosturiurakoitsijoille.
Tutkimuksen tuloksena luotiin matriisi, josta ilmenee mitä roottoripurjeiden jälkiasennukseen liittyviä töitä voi merellä sekä satamassa tehdä. Voidaan myös sanoa että roottoripurjeiden eri jälkiasentamismahdollisuudet eri paikoissa eivät juurikaan riipu alustyypistä. Poikkeuksen muodostavat kuitenkin öljysäiliöalukset joissa paloturvallisuudesta ollaan äärimmäisen tarkkoja. Roottoripurjeet havaittiin olevan mahdollista nostaa monella eri satamanosturityypillä alukseen, joiden käyttäminen on tulevissa loppunostoissa suositeltavaa.
Jokaiseen jälkiasennukseen liittyy merkittäviä tapauskohtaisia piirteitä, joiden vaikuttavuutta ei tässä työssä pystytä arvioimaan. Tästä syystä työn tulokset toimivat suuntaa-antavana tietopakettina mahdollisista roottoripurjeiden jälkiasennusmenetelmistä.
Työssä tutkittiin, mitä roottoripurjeiden jälkiasentamiseen liittyviä töitä voitaisiin tehdä aluksen ollessa merellä ja satamassa. Näitä tilanteita koskevia merenkulun turvallisuusmääräyksiä tarkasteltiin siltä osin, miten ne vaikuttavat roottoripurjeiden jälkiasennustöihin. Asennustöiden suorittamista tarkasteltiin paikkakohtaisesti myös siitä näkökulmasta, kuinka käytännöllistä eri töitä on missäkin tehdä.
Tutkimustyötä tehtiin haastattelemalla useita merenkulkualan vanhoja toimijoita joilla on kokemusta aluksiin tehtävistä muutostöistä. Roottoripurjeiden loppuasennusta käsiteltiin hankkimalla tietoa erilaisista työhön soveltuvista nostolaitteista, haastattelemalla asiantuntijoita, sekä lähettämällä hintatiedusteluja ajoneuvonosturiurakoitsijoille.
Tutkimuksen tuloksena luotiin matriisi, josta ilmenee mitä roottoripurjeiden jälkiasennukseen liittyviä töitä voi merellä sekä satamassa tehdä. Voidaan myös sanoa että roottoripurjeiden eri jälkiasentamismahdollisuudet eri paikoissa eivät juurikaan riipu alustyypistä. Poikkeuksen muodostavat kuitenkin öljysäiliöalukset joissa paloturvallisuudesta ollaan äärimmäisen tarkkoja. Roottoripurjeet havaittiin olevan mahdollista nostaa monella eri satamanosturityypillä alukseen, joiden käyttäminen on tulevissa loppunostoissa suositeltavaa.
Jokaiseen jälkiasennukseen liittyy merkittäviä tapauskohtaisia piirteitä, joiden vaikuttavuutta ei tässä työssä pystytä arvioimaan. Tästä syystä työn tulokset toimivat suuntaa-antavana tietopakettina mahdollisista roottoripurjeiden jälkiasennusmenetelmistä.