Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaskannattavuuslaskennan hyödyntäminen ja kehittäminen henkilöstöpalveluyrityksessä

Salokoski, Heli (2016)

 
Avaa tiedosto
Salokoski_Heli.pdf (532.3Kt)
Lataukset: 


Salokoski, Heli
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188460
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tutkittavana henkilöstöpalveluyrityksen asiakaskannattavuuslaskelma, jota yritys on käyttänyt muutaman vuoden ajan. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, miten yrityksen asiakaskannattavuuslaskelmaa hyödynnetään ja kerätä kehitysehdotuksia asiakaskannattavuuslaskelman kehittämiseen. Tutkimus oli rajattu koskemaan vain henkilöstövuokrauksen asiakaskannattavuutta ja muutamia yrityksen toimipaipaikkoja Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Tutkimusaihetta lähestyttiin ajatuksella, että asiakaskannattavuuslaskelman tulee olla helposti ymmärrettävä ja antaa luotettavaa tietoa yrityksen asiakkuuksista, koska asiakaskannattavuuden laskemisesta ei ole hyötyä, ellei laskelmiin luoteta tai jos niitä ei ymmärretä. Varsinaisessa tutkimuskysymyksessä selvitettiin, vastaako nykyinen asiakaskannattavuuslaskelma riittävän hyvin todellista asiakassuhteen kannattavuutta. Lisäksi tutkittiin asiakaskannattavuuslaskelman ymmärrettävyyttä ja kerättiin kehitysehdotuksia.

Tutkimuksen teoreettisessa osassa selvitetään henkilöstöpalveluyrityksen toimintaa ja asiakaskannattavuuteen liittyviä tekijöitä ja esitellään esimerkki malli asiakaskannattavuuden laskentaan. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena. Yrityksen asiakaskannattavuuslaskelmaa verrattiin kirjallisuudessa esitettyyn malliin asiakaskannattavuuslaskelmasta. Teemahaastattelujen avulla saatiin kerättyä lisää yksityiskohtaista tietoa eri paikkakunnilla työskenteleviltä myyntipäälliköiltä. Heillä oli eniten tietoa omien alueidensa asiakkaista, asiakkaiden tarpeista ja asiakkaiden omasta kannattavuudesta.

Tutkimuksessa päädyttiin siihen, että nykyinen asiakaskannattavuuslaskelma ei riittävän hyvin vastaa todellista asiakassuhteen kannattavuutta. Työssä ehdotettiin, että asiakaskannattavuutta laskettaessa tulisi tarkemmin ottaa huomioon kustannukset, jotka vaikuttavat asiakaskannattavuuteen. Lisäksi suositeltiin, että asiakaskannattavuuslaskelman tulisi olla saatavana useammin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste