Direct3D 12 ja sen käyttöohjeen tekeminen
Saarinen, Juho (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188519
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä: Saarinen Juho
Työn nimi: Direct3D 12 ja sen käyttöohjeen tekeminen
Tutkintonimike: Tietotekniikan Insinööri
Asiasanat: Direct3D, DirectX, Ohjelmointi käyttöohje, C++
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjelmointikäyttöohje Direct3D 12
version ohjelmointirajapintaan. Käyttöohje vaatii tietokoneessa Windows 10
-käyttöjärjestelmän ja Visual Studio 2015 -kehitystyökalun. Käyttöohje tullaan julkaisemaan
kaikkien saatavaksi internetissä.
Koska käyttöohjeen tekeminen vaati rajapinnan osaamista, ensimmäisenä piti
opiskella Direct3D 12 -ohjelmointirajapinta. Direct3D 12:ta on selitetty opinnäytetyön
ensimmäisessä osassa. Toinen osa kertoo Visual Studion mukana saatavasta
D3D12-malliohjelmasta, jota lähdettiin kehittämään käyttöohjeessa. Kolmas
osa työstä kuvaa uusille ohjelmoijille suunnatun ohjelmointikäyttöohjeen tekemisen
prosessia.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli valmis käyttöohje. Käyttöohjeen avulla uudet
C++-ohjelmoijat pystyvät piirtämään objekteja ruudulle käyttämällä Direct3D 12
-rajapintaa.
Tekijä: Saarinen Juho
Työn nimi: Direct3D 12 ja sen käyttöohjeen tekeminen
Tutkintonimike: Tietotekniikan Insinööri
Asiasanat: Direct3D, DirectX, Ohjelmointi käyttöohje, C++
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ohjelmointikäyttöohje Direct3D 12
version ohjelmointirajapintaan. Käyttöohje vaatii tietokoneessa Windows 10
-käyttöjärjestelmän ja Visual Studio 2015 -kehitystyökalun. Käyttöohje tullaan julkaisemaan
kaikkien saatavaksi internetissä.
Koska käyttöohjeen tekeminen vaati rajapinnan osaamista, ensimmäisenä piti
opiskella Direct3D 12 -ohjelmointirajapinta. Direct3D 12:ta on selitetty opinnäytetyön
ensimmäisessä osassa. Toinen osa kertoo Visual Studion mukana saatavasta
D3D12-malliohjelmasta, jota lähdettiin kehittämään käyttöohjeessa. Kolmas
osa työstä kuvaa uusille ohjelmoijille suunnatun ohjelmointikäyttöohjeen tekemisen
prosessia.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli valmis käyttöohje. Käyttöohjeen avulla uudet
C++-ohjelmoijat pystyvät piirtämään objekteja ruudulle käyttämällä Direct3D 12
-rajapintaa.