Lahden Klubitalo, vuoden 2015 asiakastyytyväisyyskyselyn raportointi
Lehtinen, Sini; Laakkonen, Riikka (2016)
Lehtinen, Sini
Laakkonen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198625
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme kuvasimme mielenterveyskuntoutujien jäsenyhteisö Lahden Klubitalon asiakastyytyväisyyttä ja jäseniltä esiin nousseita kehitysideoita vuonna 2015. Työn tavoite oli tuottaa tietoa asiakastyytyväisyydestä ja kehitysideoista Lahden Klubitalolle. Työtämme ohjasi kolme tutkimuskysymystä, mikä on Klubitalo ja mihin sen toiminta perustuu, mihin Lahden Klubitalon jäsenet ovat tyytyväisiä ja mihin tyytymättömiä sekä minkälaisia kehitysideoita jäsenillä on ja kuinka niitä toteutetaan. Työmme oli määrällinen tutkimus, jossa lisänä käytettiin laadullisesta tutkimuksesta tuttua teemahaastattelua.
Keskeisenä teoriapohjana olivat yhteisölähtöinen kuntoutus sekä psykososiaalinen kuntoutus. Lisäksi työssä olennaisena osana olivat Klubitalotoimintaa ohjaavat laatustandardit.
Asiakastyytyväisyyskysely laadittiin työryhmässä, johon kuului Lahden Klubitalon henkilökuntaa ja -jäseniä. Kysymykset mietittiin Klubitalon perustoiminnan ja sen vaikuttavuuden arvioinnista, toiminnan kuntouttavuuden toteutumisesta sekä kehittämisideoiden saamisesta. Kyselyn tuloksista oli koottuna tiivistelmä, jonka avulla käsittelimme tuloksia. Muodostimme kyselystä teemoja, joiden kautta raportoimme tuloksia.
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella jäsenet olivat erittäin tyytyväisiä Klubitalon toimintaan. Klubitalon työtehtävistä löytyi jokaiselle mielekästä tekemistä, klubitaloyhteisö oli toimiva ja tasavertaisuus toteutui sekä yhteydenpito ja informointi olivat riittävää. Siirtymätyötä ei koettu kiinnostavaksi, eikä enemmistö ollut osallistunut siirtymätyöhön. Vapaa-ajantoiminta, koulutukset ja kurssit sen sijaan koettiin kiinnostaviksi. Kehitysideoita oli kirjattuna todella vähän. Teemahaastattelussa saimme varmennusta asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin. Haastattelun tulokset olivat hyvin samankaltaisia kuin itse asiakastyytyväisyyskyselyssä.
Keskeisenä teoriapohjana olivat yhteisölähtöinen kuntoutus sekä psykososiaalinen kuntoutus. Lisäksi työssä olennaisena osana olivat Klubitalotoimintaa ohjaavat laatustandardit.
Asiakastyytyväisyyskysely laadittiin työryhmässä, johon kuului Lahden Klubitalon henkilökuntaa ja -jäseniä. Kysymykset mietittiin Klubitalon perustoiminnan ja sen vaikuttavuuden arvioinnista, toiminnan kuntouttavuuden toteutumisesta sekä kehittämisideoiden saamisesta. Kyselyn tuloksista oli koottuna tiivistelmä, jonka avulla käsittelimme tuloksia. Muodostimme kyselystä teemoja, joiden kautta raportoimme tuloksia.
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella jäsenet olivat erittäin tyytyväisiä Klubitalon toimintaan. Klubitalon työtehtävistä löytyi jokaiselle mielekästä tekemistä, klubitaloyhteisö oli toimiva ja tasavertaisuus toteutui sekä yhteydenpito ja informointi olivat riittävää. Siirtymätyötä ei koettu kiinnostavaksi, eikä enemmistö ollut osallistunut siirtymätyöhön. Vapaa-ajantoiminta, koulutukset ja kurssit sen sijaan koettiin kiinnostaviksi. Kehitysideoita oli kirjattuna todella vähän. Teemahaastattelussa saimme varmennusta asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksiin. Haastattelun tulokset olivat hyvin samankaltaisia kuin itse asiakastyytyväisyyskyselyssä.