Työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun prosessi Kaakkois-Suomen TE-toimistossa
Permanto, Pirjo (2016)
Permanto, Pirjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198697
Tiivistelmä
Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu on TE-toimiston työllistymistä edistävä palvelu. Tuen tavoitteena on parantaa yli 25-vuotiaiden työnhakijoiden uudelleenkouluttautumista, tai kesken jääneiden opintojen loppuun saattamista, lyhytkestoisella ja työmarkkinoille nopeasti sijoittumista edistävällä koulutuksella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun prosessi Kaakkois-Suomen TE-toimistossa. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa, onko asiakkaan ohjauksessa tai työkäytännöissä eroja eri palvelulinjoilla. Tutkimuskysymys oli: Löytyykö Kaakkois-Suomen TE-toimiston asiantuntijoiden välillä eroja työkäytännöissä tai harkintavallassa liittyen työttömyysetuudella tuettuun omaehtoiseen opiskeluun?
Kohdejoukko (175 henkilöä) oli sijoittunut eri paikkakunnille, joten tarkoituksenmukainen tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Tutkimusvastausten analysoinnissa käytettiin apuna Webropol-Internet-palvelua.
Kyselyn tulokset osoittivat, ettei mitään suuria eroja ollut asiakkaan ohjauksessa tai työkäytännöissä. Tutkimuksen perusteella saatiin kuitenkin käsitys siitä, mihin osa-alueisiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämiskohteita nousi esiin tarkoituksen mukaisen koulutustarpeen arvioinnissa ja prosessin aikaisten tietojen kirjaamisessa tieto-järjestelmään. Myös asiakaan tiedottamisessa sekä harkinnanvaraisten ratkaisujen teossa nousee pieniä kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun prosessi Kaakkois-Suomen TE-toimistossa. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa, onko asiakkaan ohjauksessa tai työkäytännöissä eroja eri palvelulinjoilla. Tutkimuskysymys oli: Löytyykö Kaakkois-Suomen TE-toimiston asiantuntijoiden välillä eroja työkäytännöissä tai harkintavallassa liittyen työttömyysetuudella tuettuun omaehtoiseen opiskeluun?
Kohdejoukko (175 henkilöä) oli sijoittunut eri paikkakunnille, joten tarkoituksenmukainen tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin vastaajille sähköpostilla. Tutkimusvastausten analysoinnissa käytettiin apuna Webropol-Internet-palvelua.
Kyselyn tulokset osoittivat, ettei mitään suuria eroja ollut asiakkaan ohjauksessa tai työkäytännöissä. Tutkimuksen perusteella saatiin kuitenkin käsitys siitä, mihin osa-alueisiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämiskohteita nousi esiin tarkoituksen mukaisen koulutustarpeen arvioinnissa ja prosessin aikaisten tietojen kirjaamisessa tieto-järjestelmään. Myös asiakaan tiedottamisessa sekä harkinnanvaraisten ratkaisujen teossa nousee pieniä kehittämiskohteita.