PÄÄLLYSTETYÖN TYÖTAPATARKASTELU
Renlund, Henrik (2016)
Renlund, Henrik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208806
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella puutteellisten suunnitelmien vaiku-tusta urakointiin tien saneerauskohteessa. Työ on tehty käyttämällä esimerkkikohteena osia Haminan sisääntuloväylien saneeraushankkeesta, jotka Destia Oy toteutti kesän 2015 aikana. Työn keskittyy lähinnä tien saneerauksessa päällysrakenteen olemassa olevan tasauksen epätasaisuuden aiheuttamiin ongelmakohtiin suhteessa tehtyihin suunnitelmiin sekä ongelmien poistamiseksi urakassa toteutettuihin ratkaisuihin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään tien rakenteita kokonaisuutena ja tien ra-kennekerroksissa käytettäviä materiaaleja sekä tarkastellaan tiehen kohdistuvia lähin-nä liikenteestä aiheuttavia kuormituksia ja muita rasituksia. Teoriaosuus perustuu sekä lähdekirjallisuuteen että käytännön urakoinnista peräsin olevaan kokemusperäiseen tietoon.
Työssä tuodaan esille tien puutteellisten suunnitelmien työteknisiä ja laadullisia vaikutuksia lopputulokseen ja sen pitkäaikaiskestävyyteen. Ongelmakohtien kartoituksen jälkeen työssä käydään läpi tien tasauksen uudelleen suunnittelun työvaiheet. Suunnittelussa lähtökohtana oli kustannusten, työmäärien ja massojen optimoiminen sekä samalla laadukkaan lopputuotteen saavuttaminen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua ongelmakohtia, joista voi aiheutua suunnittelun ja toteutuksen ristiriitatilanteita. Kun suunnittelua tehdään vähäisillä lähtötiedoilla voi suunnitelmien noudattaminen, etenkin saneerauskohteissa, olla hankalaa. Työnaikainen muutossuunnittelu tai vaihtoehtoisten ratkaisujen esittäminen urakoitsijan toimesta edellyttää sujuvaa vuorovaikutusta tilaajan kanssa. Työssä on otettu esiin toteuttajan vastuu rakentamisen aikana, mikä tarkoittaa muun muassa suunnitelmissa havaittujen epäkohtien esiintuomista tilaajalle. Työn tarkoitus oli tuoda esille myös ratkaisukeskeiseen ja laadukkaaseen rakentamiseen tähtäävä näkökulma. On myös todettava että tässä työssä asiaa on käsitelty vain yhden urakan pohjalta ja soveltuva toteutustapa tulee valita kohteissa aina tapauskohtaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään tien rakenteita kokonaisuutena ja tien ra-kennekerroksissa käytettäviä materiaaleja sekä tarkastellaan tiehen kohdistuvia lähin-nä liikenteestä aiheuttavia kuormituksia ja muita rasituksia. Teoriaosuus perustuu sekä lähdekirjallisuuteen että käytännön urakoinnista peräsin olevaan kokemusperäiseen tietoon.
Työssä tuodaan esille tien puutteellisten suunnitelmien työteknisiä ja laadullisia vaikutuksia lopputulokseen ja sen pitkäaikaiskestävyyteen. Ongelmakohtien kartoituksen jälkeen työssä käydään läpi tien tasauksen uudelleen suunnittelun työvaiheet. Suunnittelussa lähtökohtana oli kustannusten, työmäärien ja massojen optimoiminen sekä samalla laadukkaan lopputuotteen saavuttaminen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua ongelmakohtia, joista voi aiheutua suunnittelun ja toteutuksen ristiriitatilanteita. Kun suunnittelua tehdään vähäisillä lähtötiedoilla voi suunnitelmien noudattaminen, etenkin saneerauskohteissa, olla hankalaa. Työnaikainen muutossuunnittelu tai vaihtoehtoisten ratkaisujen esittäminen urakoitsijan toimesta edellyttää sujuvaa vuorovaikutusta tilaajan kanssa. Työssä on otettu esiin toteuttajan vastuu rakentamisen aikana, mikä tarkoittaa muun muassa suunnitelmissa havaittujen epäkohtien esiintuomista tilaajalle. Työn tarkoitus oli tuoda esille myös ratkaisukeskeiseen ja laadukkaaseen rakentamiseen tähtäävä näkökulma. On myös todettava että tässä työssä asiaa on käsitelty vain yhden urakan pohjalta ja soveltuva toteutustapa tulee valita kohteissa aina tapauskohtaisesti.