Oppimisen aikaa, elämysten taikaa
Kupiainen, Jaana (2007)
Kupiainen, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee leirikoulutuotteen valmistamista Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan laitoksen Oppimiskeskus Optiimille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa alakouluikäisille kohdistettu palvelutuote, leirikoulu. Opinnäytetyö etenee tuotekehitysprosessin mukaisesti. Leirikoulutuotteen valmistaminen oli perusteltua, koska Oppimiskeskus Optiimi halusi laajentaa palveluitaan ja kohdistaa niitä myös lapsille. Leirikoulutuotteen sisällön suunnittelusta ja pilotoinnista vastasivat kolme fysioterapeutti-, neljä sosionomi- ja kaksi liikunnanohjaajaopiskelijaa. He muodostivat mo-niammatillisen leirikoulutyöryhmän. Fysioterapeuttiopiskelijat vastasivat hankkeen tuotteistamisprosessista. Leirikoulutuotteen pilottiluokaksi valittiin yksi Lahden alueen ala-koulun kuudesluokka. Leirikoulutyöryhmä etsi aluksi teoriatietoa leirikoulun kohderyhmän kehitysvaiheesta sekä alakoulun opetussuunnitelmasta. Kerätyn tiedon pohjalta leirikoulutyöryhmä asetti leirikoululle pääteeman: kuudesluokkalaisten fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten toimintakyvyn osa-alueiden kehityksen tukeminen murrosiän alkuvaiheessa. Pääteeman asettamisen jälkeen leirikoulutyöryhmä kohdisti teoriatiedon hankinnan omiin ammattialoihinsa ja asetti kolme leirikoulun alateemaa: tuki- ja liikuntaelimistön haasteet, tunnekasvatus sekä seikkailukasvatus. Fysioterapeuttiopiskelijat vastasivat tuki- ja liikuntaelimistön haasteet -teemasta ja hankkivat teoriatietoa suomalaisten nuorten tämänhetkisestä terveydentilasta, terveyskasvatuksesta, tuki- ja liikuntaelimistön kehityksestä murrosiässä sekä koululaisten ergonomiasta. Fysioterapeuttiopiskelijat valitsivat ohjauskeinokseen leirikoulussa primaarisen eli terveisiin yksilöihin kohdistettavan terveyskasvatuksen. Pilottileirikoulu toteutettiin Naumin leirikeskuksessa 23.-25.5.2007. Leirikoulutyöryhmä, leirikoululuokan oppilaat ja opettaja, Oppimiskeskus Optiimi sekä muut yhteistyötahot antoivat pilottileirikoulusta palautetta. Palautteiden perusteella fysioterapeuttiopiskelijat arvioivat pilottileirikoulua ja viimeistelivät tuotteen.