Nastolan Sairaankuljetus Oy:n laadunhallintajärjestelmä ISO 9001:2000
Niemi, Jussi (2006)
Niemi, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän projektiraportin tarkoitus on kuvata Nastolan Sairaankuljetus Oy:n ISO 9001:2000 standardiin perustuvan laadunhallintajärjestelmän rakentamista ja minun työskentelyäni tämän laatuprojektin vastaavana henkilönä. Projekti toteutettiin vuosien 2004 - 2006 aikana yhdessä Suomen Sairaankuljetus-liitto ry:n kanssa. Projektin tavoitteena oli parantaa Nastolan Sairaankuljetus Oy:n tuottamien sairaankuljetus- ja ensi-hoitopalveluiden laatua arvioimalla ja kehittämällä järjestelmällisesti organisaation eri osa-alueita mahdollisimman kattavasti huomioiden sekä potilaiden että ostajaorganisaatioiden asettamat laatuvaa-timukset. Projektin aikana osallistuin Suomen Sairaankuljetusliitto ry:n järjestämiin koulutuksiin, laadin tarvit-tavat kirjalliset dokumentit yhdessä työnantajani kanssa, toimin pääarvioijana Oriveden Sairasauto-palvelu Ky:n sisäisessä auditoinnissa, perehdytin Nastolan Sairaankuljetus Oy:n sairaankuljetushenki-löstön ISO 9001:2000 laadunhallintajärjestelmään työpaikkakoulutusten avulla, työskentelin ideoimamme Laatutiimin puheenjohtajana ja olin osaltani yhdyshenkilönä myös organisaation ulko-puolelle laadunhallintajärjestelmään liittyvissä asioissa. Nastolan Sairaankuljetus Oy:n ISO 9001:2000 laadunhallintajärjestelmälle myönnettiin sertifikaatti keväällä 2006. Sertifiointi antaa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille todennetun varmuuden siitä, että organisaatio täyttää lakisääteiset velvoitteet. Sertifikaatti tuo yritykselle lisäarvoa uskottavuuden paranemisen kautta.