S-Business Oy:n yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyyskysely
Romppainen, Heidi (2016)
Romppainen, Heidi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605219022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mitä tarkoitetaan uuden tuotteen tai palvelun lanseerauksella sekä, mitkä tekijät vaikuttavat asiakastyytyväisyyden muodostumiseen etenkin business to business -markkinoilla. Tutkimuksen toimeksiantajana oli S-Business Oy, joka tarjoaa yrityksille maksuttoman S-Business -yrityskorttipalvelun. Opinnäytetyön pääpaino oli asiakastyytyväisyyden tutkimisessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu lanseerauksen vaiheista sekä asiakastyytyväisyyden muodostumisesta business to business -markkinoilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin uuden hyödykkeen lanseerauksen vaiheita sekä business to business -markkinoiden erityispiirteitä. Näiden lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja asiakastyytyväisyyden tutkimista.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimus sähköisellä lomakkeella. Kysely lähetettiin 1425 asiakkaalle, joista kyselyyn vastasi 481 asiakasta. Vastausprosentti oli täten noin 34 %. Kyselyn tulokset osoittivat S-Business Oy:n asiakkaiden olevan tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Vastanneista 96 % oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä asiakaspalveluun kokonaisuudessaan. Kehitysideoita tuli muun muassa Extranet -palvelun selkeyttämiseen sekä yrityksen henkilökunnan tavoitettavuuteen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu lanseerauksen vaiheista sekä asiakastyytyväisyyden muodostumisesta business to business -markkinoilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin uuden hyödykkeen lanseerauksen vaiheita sekä business to business -markkinoiden erityispiirteitä. Näiden lisäksi tutkimuksessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja asiakastyytyväisyyden tutkimista.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimus sähköisellä lomakkeella. Kysely lähetettiin 1425 asiakkaalle, joista kyselyyn vastasi 481 asiakasta. Vastausprosentti oli täten noin 34 %. Kyselyn tulokset osoittivat S-Business Oy:n asiakkaiden olevan tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Vastanneista 96 % oli erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä asiakaspalveluun kokonaisuudessaan. Kehitysideoita tuli muun muassa Extranet -palvelun selkeyttämiseen sekä yrityksen henkilökunnan tavoitettavuuteen.