Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia ohjatussa haastattelussa saamastaan palautteesta
Ala-Karonen, Kaisa (2008)
Ala-Karonen, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aihe käsittelee sairaanhoitajaopiskelijoiden saamaa palautetta ohjatun harjoittelun loppuarvioinnissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon ammattikorkeakoulussa opiskelevat sairaanhoitajaopiskelijat saavat palautetta koulutukselle määritetyistä osaamisalueista harjoittelun loppuarvioinnissa ja mistä osaamisalueesta he olisivat halunneet saada enemmän palautetta. Tarkoituksena oli selvittää myös sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemusta kirjallisen työn merkityksestä osana harjoittelua ja sen kokonaisarviointia. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka koostui 77 strukturoidusta kysymyksestä. Tutkimukseen vastanneiden taustoja kysyimme kolmella kysymyksellä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden saamaa palautetta eri osaamisalueista kysyttiin 66 kysymyksellä ja kirjallisen työn merkitystä kysyttiin 8 kysymyksellä. Tutkimukseen vastasi 48 sairaanhoitajaopiskelijaa. Tulokset esitettiin prosenttijakaumina ja havainnollistettiin taulukoilla. Tutkimustuloksista käy ilmi, että sairaanhoitajaopiskelijat saivat pääosin melko paljon tai paljon palautetta eri osaamisalueista ohjatun harjoittelun loppuarvioinnissa. Eettisestä osaamisesta opiskelijat kokivat saaneensa eniten palautetta ja vähiten palautetta oli saatu kansainvälisyysosaamisesta. Enemmän palautetta sairaanhoitajaopiskelijat olisivat halunneet saada itsensä kehittämisestä. Tuloksista ilmeni myös, että opiskelijat kokivat kirjallisen työn vaikuttavan paljon ohjatun harjoittelun kokonaisarviointiin.