ELÄMYSKOKEMUS JA SAMASTUMINEN VIDEOPELEISSÄ
Riihelä, Maiju (2016)
Riihelä, Maiju
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä videopeleissä ilmenevää elämyskoke musta eli immersiota ja selvittää, kuinka suuri osuus videopelin tarinalla on varsinaisen elämyskokemuksen muodostumisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tarinan ja hahmosamastumisen merkitystä suhteessa tarinalliseen immersioon ja elämyskokemukseen. Työssä tutkitaan pelaajan ja pelihahmon välisen suhteen merkitystä ja asioita, jotka voivat osaltaan johdattaa pelaajan kokemaan samastumista pelattavaan hahmoon.
Aihetta lähestytään käsittelemällä neljää eri osa-aluetta, joita ovat videopelissä koettava elämyskokemus, tarinan dramaturgia, tarinankerronta videoepeleissä sekä samastuminen. Aluksi perehdytään työn kannalta keskeisiin käsitteisiin. Työssä tarkastellaan elämyskokemuksen muodostumisen lisäksi yksityiskohtia, jotka voivat osaltaan vaikuttaa elämyskokemuksen rikkoutumiseen. Opinnäytetyössä tarkastellaan tarinan dramaturgista rakennetta sekä tarinan vastaanottamista sähköisessä mediassa. Lisäksi perehdytään toimivien henkilöhahmojen rakentumiseen audiovisuaalisen kerronnan avulla. Työssä tutkitaan lineaarisen ja interaktiivisen kerronnan keinoja sekä tarinan käsikirjoituksellista kuljettamista videopelissä. Lopuksi tarkastellaan samastumisen käsitettä ja videopelin hahmosamastumiseen johdattavia yksityiskohtia. Vertailua toteutetaan käyttämällä esimerkkeinä tarinavetoisten videopelien tarinankerrontaa sekä niissä tapahtuvaa hahmokehitystä.
Aihetta lähestytään käsittelemällä neljää eri osa-aluetta, joita ovat videopelissä koettava elämyskokemus, tarinan dramaturgia, tarinankerronta videoepeleissä sekä samastuminen. Aluksi perehdytään työn kannalta keskeisiin käsitteisiin. Työssä tarkastellaan elämyskokemuksen muodostumisen lisäksi yksityiskohtia, jotka voivat osaltaan vaikuttaa elämyskokemuksen rikkoutumiseen. Opinnäytetyössä tarkastellaan tarinan dramaturgista rakennetta sekä tarinan vastaanottamista sähköisessä mediassa. Lisäksi perehdytään toimivien henkilöhahmojen rakentumiseen audiovisuaalisen kerronnan avulla. Työssä tutkitaan lineaarisen ja interaktiivisen kerronnan keinoja sekä tarinan käsikirjoituksellista kuljettamista videopelissä. Lopuksi tarkastellaan samastumisen käsitettä ja videopelin hahmosamastumiseen johdattavia yksityiskohtia. Vertailua toteutetaan käyttämällä esimerkkeinä tarinavetoisten videopelien tarinankerrontaa sekä niissä tapahtuvaa hahmokehitystä.