Ammatillisen osaamisen arviointikriteerit
Hakala, Suvi (2007)
Hakala, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee sairaanhoitajaopiskelijoiden käytännön harjoittelujaksojen arviointikriteerejä ja sitä, miten sairaanhoitajat arvioivat opiskelijoiden ammatillisen osaamisen tasoja. Tutkimus keskittyy tarkastelemaan hoitotyön koulutusohjelmakohtaisten kompetenssien pohjalta luotuja ammatillisen osaamisen tasoja arvosanoilla hylätty, tyydyttävä, hyvä ja kiitettävä. Teoriaosuudessa selvitetään yleisesti ammatillista osaamista, ohjattua harjoittelua ja arviointia sekä tarkastellaan tarkemmin sairaanhoitajan ammatillista osaamista ja ammatillisen osaamisen arviointia. Opinnäytetyö on toteutettu käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusta varten laadittiin kyselylomake, joka sisälsi 52 strukturoitua ja yhden avoimen kysymyksen. Niistä 46 oli väittämiä ammatillisesta osaamisesta ja kaksi harjoittelun suorittamisesta, mitkä vastasivat tutkimuskysymyksiimme. Lisäksi neljä monivalintakysymystä kartoitti taustatekijöitä ja avoinkysymys harjoittelun arvioinnin tasoihin liittyvää palautetta varten. Väittämien pohjana on käytetty Savonia-ammattikorkeakoulun LYHTY-projektin tuottamia arviointikriteerejä. Aineisto kerättiin Päijät-Hämeen keskussairaalan 12:sta eri osastolta. Kyselyymme vastasi 86 sairaanhoitajaa ja kätilöä. Vastausprosentti kyselyssä on 35,9. Kyselyllä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sairaanhoitajien arvioinnit ammatillisesta osaamisesta vastasivat osittain LYHTY-projektissa esitettyjä arviointikriteerejä. Pääasiassa sairaanhoitajat arvioivat ammatillisen osaamisen tasot paremmaksi kuin LYHTY-projektin kriteereissä oli esitetty. Joidenkin väittämien kohdalla kuitenkin kyselyn perusteella saatu enemmistön antama arviointi ja LYHTY-projektin kriteerit erosivat jopa kiitettävästä tyydyttävään.