Street Food Suomessa ja liiketoimintasuunnitelma katuruokayritykselle
Hellman, Joonas; Koski, Olli (2016)
Hellman, Joonas
Koski, Olli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa katuruoasta Suomessa ja tuottaa taustatietoa oman yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa varten.
Teoriatiedot hankittiin pääasiassa alan kirjallisuudesta, Internet-lähteistä sekä käyttäen hyväksi omaa ja alan yleistä tietoa. Tutkimusosa koostuu kyselytutkimuksesta ja sen analysoimisesta. Opinnäytetyön tekijät osallistuivat Ravintolapäivään saadakseen käytännön kokemusta ja tietoa. Kaikkia kolmea edellä mainittua osa-aluetta käytettiin päätöksenteon tukena laadittaessa opinnäytetyön empiiristä osaa liiketoimintasuunnitelmaa.
Teoriaosuudessa esiteltiin katuruokaa yleisellä tasolla, sen historiaa, myyntipaikkoja ja toimintaympäristöä Suomessa sekä opinnäytetyön tekijöiden omia kokemuksia.
Laadittu liiketoimintasuunnitelma on opinnäytetyön empiirisessä osassa, ja se käsittelee yrityksen liikeideaa, strategiaa, markkinatilannetta ja muita liiketoimintaan liittyviä suunnitelmia. Tutkimusosassa pyrittiin selvittämään kuluttajien katuruokatottumuksia ja tarpeita.
Työn tekeminen antoi hyödyllistä informaatiota katuruoasta, mahdollisista asiakkaista, liiketoiminnan alueista ja tulevaisuuden näkymistä alalla. Opinnäytetyö tukee tekijöiden käsitystä siitä, että liikkuvasta elintarvikehuoneistosta tehtävällä katuruoan myynnillä on mahdollista työllistää itsensä ja tehdä voitollista liiketoimintaa.
Teoriatiedot hankittiin pääasiassa alan kirjallisuudesta, Internet-lähteistä sekä käyttäen hyväksi omaa ja alan yleistä tietoa. Tutkimusosa koostuu kyselytutkimuksesta ja sen analysoimisesta. Opinnäytetyön tekijät osallistuivat Ravintolapäivään saadakseen käytännön kokemusta ja tietoa. Kaikkia kolmea edellä mainittua osa-aluetta käytettiin päätöksenteon tukena laadittaessa opinnäytetyön empiiristä osaa liiketoimintasuunnitelmaa.
Teoriaosuudessa esiteltiin katuruokaa yleisellä tasolla, sen historiaa, myyntipaikkoja ja toimintaympäristöä Suomessa sekä opinnäytetyön tekijöiden omia kokemuksia.
Laadittu liiketoimintasuunnitelma on opinnäytetyön empiirisessä osassa, ja se käsittelee yrityksen liikeideaa, strategiaa, markkinatilannetta ja muita liiketoimintaan liittyviä suunnitelmia. Tutkimusosassa pyrittiin selvittämään kuluttajien katuruokatottumuksia ja tarpeita.
Työn tekeminen antoi hyödyllistä informaatiota katuruoasta, mahdollisista asiakkaista, liiketoiminnan alueista ja tulevaisuuden näkymistä alalla. Opinnäytetyö tukee tekijöiden käsitystä siitä, että liikkuvasta elintarvikehuoneistosta tehtävällä katuruoan myynnillä on mahdollista työllistää itsensä ja tehdä voitollista liiketoimintaa.