Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Flow'n hyödyntäminen videopeleissä

Karppanen, Aki (2016)

 
Avaa tiedosto
Karppanen_Aki.pdf (589.9Kt)
Lataukset: 


Karppanen, Aki
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249576
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin aiemmista peleistä löytyneitä positiivisesti flow-kokemusten saavuttamiseen johtaneita pelielementtejä ja –mekaniikkoja ja pyrittiin toistamaan niitä erillisessä käytännön toteutuksessa. Flow-kokemuksella tarkoitetaan peliä pelatessa tapahtuvaa tyytyväisyyden, keskittyneisyyden ja onnellisuuden tilaa, jossa pelin pelaaminen on itsessään nautittavaa ja toimii omana palkintonaan.

Tutkimustoteutuksessa tutkittiin kahta peliä (One Finger Death Punch, Guitar Hero-sarja), joissa on hyvä flow eri arvioiden perusteella ja joita on käytetty flow’n tutkimiseen aiemmin. Käytännön osuudessa luotiin pelidemo käyttäen tutkimustuloksia suunnittelun pohjana.

Opinnäytetyössä löydettiin joitakin suunnitteluratkaisuja ja mekaniikkoja jotka vaikuttavat pelien flow-kokemuksiin ja jotka ovat toistettavissa eri peleissä. Näitä ovat nopeatempoisuus, reaktiovetoinen pelirakenne ja värien käyttö symboloimaan eri oliotyyppejä tai pelimekaniikkoja. Näiden tietojen perusteella pystyttiin luomaan pelidemo, joka saavutti yli puolessa testaajista jonkin asteisen flow-kokemuksen.

Flow’n käyttäminen pelisuunnittelun pohjana on potentiaalinen tapa suunnitella pelejä niin, että joko peli tai sen jokin osio, saavuttaa todennäköisesti flow-tilan pelaajassa. Flow-tilan saavuttamista voidaan ennustettavasti helpottaa pelimekaanisilla ratkaisuilla ja suunnittelulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste