Venäläisturistien vähenemisen vaikutukset Lappeenrannan ja Imatran alueen majoitusyritysten toimintaan
Jaala, Iina; Dufva, Sari (2016)
Jaala, Iina
Dufva, Sari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia miten venäläisturistien väheneminen on vaikuttanut Lappeenrannan ja Imatran alueen majoitusyritysten toimintaan. Työssä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina valitun alueen hotellien esimiesten kanssa.
Teoriaosassa käsitellään Venäjän heikkoa taloustilannetta ja siihen johtaneita syitä sekä venäläisten matkailua Etelä-Karjalassa. Opinnäytetyössä avataan käsitteitä, kuten yrityksen sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot ja ostokäyttäytyminen majoitusyritystoiminnan näkökulmasta. Lisäksi käsitellään yrityksen kriisiin ajautumisen eri vaiheita ja syitä.
Teoriaosuuden lähteinä käytettiin kirjallisuutta, Internetiä, lehtiartikkeleita ja tilastoja. Empiirisen osuuden tulokset saatiin hotelliesimiesten kanssa tehtyjen haastattelujen pohjalta.
Tuloksena saatiin selville, että venäläisten turistien väheneminen on vaikuttanut vastanneiden hotellien toimintaan, mikä näkyy muun muassa alentuneena käyttöasteena, huonehinnan laskuna ja muutoksina henkilökunnan työtehtävissä. Suurimmassa osassa hotelleista ei ollut osattu reagoida laskevaan kysyntään tarpeeksi nopeasti ja lisäksi oli huomattu muutos venäläisten ostokäyttäytymisessä lisääntyneenä hintatietoisuutena. Vaikeasta nykytilanteesta huolimatta kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että tilanne tulee paranemaan tulevaisuudessa.
Teoriaosassa käsitellään Venäjän heikkoa taloustilannetta ja siihen johtaneita syitä sekä venäläisten matkailua Etelä-Karjalassa. Opinnäytetyössä avataan käsitteitä, kuten yrityksen sisäinen ja ulkoinen toimintaympäristö, segmentointi, markkinoinnin kilpailukeinot ja ostokäyttäytyminen majoitusyritystoiminnan näkökulmasta. Lisäksi käsitellään yrityksen kriisiin ajautumisen eri vaiheita ja syitä.
Teoriaosuuden lähteinä käytettiin kirjallisuutta, Internetiä, lehtiartikkeleita ja tilastoja. Empiirisen osuuden tulokset saatiin hotelliesimiesten kanssa tehtyjen haastattelujen pohjalta.
Tuloksena saatiin selville, että venäläisten turistien väheneminen on vaikuttanut vastanneiden hotellien toimintaan, mikä näkyy muun muassa alentuneena käyttöasteena, huonehinnan laskuna ja muutoksina henkilökunnan työtehtävissä. Suurimmassa osassa hotelleista ei ollut osattu reagoida laskevaan kysyntään tarpeeksi nopeasti ja lisäksi oli huomattu muutos venäläisten ostokäyttäytymisessä lisääntyneenä hintatietoisuutena. Vaikeasta nykytilanteesta huolimatta kaikki vastaajista olivat sitä mieltä, että tilanne tulee paranemaan tulevaisuudessa.