Asiakaspalvelukeskuksen palvelun laadun kehittäminen : Case: Fazer Leipomot Oy:n HoReCa-asiakkaat
Keto, Siru (2016)
Keto, Siru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259634
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita asiakaspalvelukeskuksen palvelun laadun kehittämiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Fazer Leipomot Oy, joka on johtava leipomoyritys Suomessa. Yrityksen asiakaspalvelukeskuksella on hyvin erityyppisiä asiakkaita, joita pyritään palvelemaan mahdollisimman hyvin. Työn tarkoituksena oli asiakaspalvelukeskuksen palvelun laadun kehittäminen palvelu n nopeuden, laadun ja vaivattomuuden näkökulmasta. Asiakastyytyväisyyskyselyä ei ollut tehty yrityksen asiakkaille, joten opinnäytetyössä haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyys palvelun laatuun.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa keskityttiin työn kannalta keskeiseen teoriaan kuten palvelun laatuun ja sen kehittämiseen. Tähän kuului li-säksi teoriaa asiakaskokemuksesta, asiakastyytyväisyydestä, asiakaslähtöisyydestä ja lisäarvon tuottamisesta asiakkaalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin asiakaspalvelukykyä- ja tilanteita sekä palvelun keskittämistä asiakaspalvelukeskukseen.
Työn toiminnallinen osa toteutettiin käyttäen aivoriihtä ja standardisoitua kyselyä tutkimus- ja kehittämismenetelminä. Aivoriihessä mukana olivat yrityksen asiakaspalvelukeskuksen työntekijät kun taas kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kysymyksiä sisältänyt kysely tehtiin yrityksen HoReCa-asiakkaille. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä yrityksen asiakkailta tietoa, mitä mieltä he olivat yrityksen palvelun laadusta ja saada kehitysehdotuksia palvelun laadun kehittämiseksi.
Asiakkaat olivat asiakaspalvelun laatuun tyytyväisiä. Tuotoksena syntyi kehitysehdotuksia, joita nousi niin asiakaspalvelukeskuksen toimintaan kuin muihinkin yrityksen toimintoihin liittyen. Tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousi viestintä, tuotekehitys ja tuotepalautusten logistiikka.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa keskityttiin työn kannalta keskeiseen teoriaan kuten palvelun laatuun ja sen kehittämiseen. Tähän kuului li-säksi teoriaa asiakaskokemuksesta, asiakastyytyväisyydestä, asiakaslähtöisyydestä ja lisäarvon tuottamisesta asiakkaalle. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin asiakaspalvelukykyä- ja tilanteita sekä palvelun keskittämistä asiakaspalvelukeskukseen.
Työn toiminnallinen osa toteutettiin käyttäen aivoriihtä ja standardisoitua kyselyä tutkimus- ja kehittämismenetelminä. Aivoriihessä mukana olivat yrityksen asiakaspalvelukeskuksen työntekijät kun taas kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kysymyksiä sisältänyt kysely tehtiin yrityksen HoReCa-asiakkaille. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä yrityksen asiakkailta tietoa, mitä mieltä he olivat yrityksen palvelun laadusta ja saada kehitysehdotuksia palvelun laadun kehittämiseksi.
Asiakkaat olivat asiakaspalvelun laatuun tyytyväisiä. Tuotoksena syntyi kehitysehdotuksia, joita nousi niin asiakaspalvelukeskuksen toimintaan kuin muihinkin yrityksen toimintoihin liittyen. Tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousi viestintä, tuotekehitys ja tuotepalautusten logistiikka.