Sisältömarkkinointisuunnitelma Case: 3 Kaverin Jäätelö
Flinkman, Janina (2016)
Flinkman, Janina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249535
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja kehittää markkinoinnin vuosikalen-teri sisältömarkkinointisuunnitelman muodossa helsinkiläiselle 3 Kaverin Jäätelö -yritykselle ajalle kesäkuu 2016 – toukokuu 2017.
3 Kaverin Jäätelö on puhtaista raaka-aineista lisäaineettomasti laadukasta jäätelöä valmistava ko-timainen pk-yritys, jonka jäätelötehdas sijaitsee Helsingin Kontulassa. Yrityksen perusarvoihin kuu-luu valmistaa niin hyvää jäätelöä, kuin mahdollista ja mennä aina laatu ja maku edellä tuottoa. Nämä arvot otettiin huomioon suunnitelmaa kehitettäessä muiden kriteerien ohella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännöllinen sisältömarkkinoinnin vuosikalenteri, joka toimii digitaalisen markkinoinnin sisällön tuotantoa helpottavana ja ohjaavana työkaluna, jota 3 Kaverin Jäätelö voi käyttää sisältömarkkinoinnin ideoinnin sekä tuottamisen apuna.
Suunnitelman rakentaminen aloitettiin haastattelemalla 3 Kaverin Jäätelön edustajaa Heikki Huo-taria sekä tekemällä lähtökohta-analyysi yrityksestä ja sen toimintaympäristöstä SWOT,- markkina- ja kilpailija-analyysien avulla. Lisäksi selvitettiin mitä sisältömarkkinointi sekä tehokas ja toimiva viestintä ovat ja millainen maailma sosiaalinen media on. Suunnitteluvaiheessa pureuduttiin kilpai-lijoiden toimintaan benchmarkingin avulla, hyödynnettiin 3 Kaverin edustajan haastatteluvastauk-sia ja selvitettiin yrityksen brändin rooli ja sen merkitys sisältömarkkinoinnin suunnittelussa. Teo-reettinen viitekehys muodostui markkinointia, markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja lähdeaineistosta.
Opinnäytetyön lopputulos oli sisältömarkkinoinnin vuosikalenteri, joka on tehty taulukkomuotoon sekä avattu tarkemmin tekstimuodossa. Taulukkoon on merkitty kuukausi- ja viikkotasolla 12 kuu-kauden ajalle suomalaisesta kalenterista löytyviä juhlapäiviä ja pyhiä, kansainvälisiä teemapäiviä, suomalaisen kouluvuoden mukaiset koulujen päättäjäis- ja valmistujaisviikonloput sekä herkutte-luun suuresti vaikuttavat vuodenajat ja sesongit. Näihin perustuen taulukosta löytyy ehdotukset sosiaalisen median kanaviin tuotettavaan sisältöön. Vuosikalenterin sisältö perustuu tässä työssä tehtyihin selvityksiin ja analysointien tuloksiin. 3 Kaverin Jäätelö voi käyttää vuosikalenteria myös vuoden 2017 toukokuun jälkeen muokkaamalla sitä ajankohtaan sopivaksi.
3 Kaverin Jäätelö on puhtaista raaka-aineista lisäaineettomasti laadukasta jäätelöä valmistava ko-timainen pk-yritys, jonka jäätelötehdas sijaitsee Helsingin Kontulassa. Yrityksen perusarvoihin kuu-luu valmistaa niin hyvää jäätelöä, kuin mahdollista ja mennä aina laatu ja maku edellä tuottoa. Nämä arvot otettiin huomioon suunnitelmaa kehitettäessä muiden kriteerien ohella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännöllinen sisältömarkkinoinnin vuosikalenteri, joka toimii digitaalisen markkinoinnin sisällön tuotantoa helpottavana ja ohjaavana työkaluna, jota 3 Kaverin Jäätelö voi käyttää sisältömarkkinoinnin ideoinnin sekä tuottamisen apuna.
Suunnitelman rakentaminen aloitettiin haastattelemalla 3 Kaverin Jäätelön edustajaa Heikki Huo-taria sekä tekemällä lähtökohta-analyysi yrityksestä ja sen toimintaympäristöstä SWOT,- markkina- ja kilpailija-analyysien avulla. Lisäksi selvitettiin mitä sisältömarkkinointi sekä tehokas ja toimiva viestintä ovat ja millainen maailma sosiaalinen media on. Suunnitteluvaiheessa pureuduttiin kilpai-lijoiden toimintaan benchmarkingin avulla, hyödynnettiin 3 Kaverin edustajan haastatteluvastauk-sia ja selvitettiin yrityksen brändin rooli ja sen merkitys sisältömarkkinoinnin suunnittelussa. Teo-reettinen viitekehys muodostui markkinointia, markkinointiviestintää ja digitaalista markkinointia käsittelevästä kirjallisuudesta ja lähdeaineistosta.
Opinnäytetyön lopputulos oli sisältömarkkinoinnin vuosikalenteri, joka on tehty taulukkomuotoon sekä avattu tarkemmin tekstimuodossa. Taulukkoon on merkitty kuukausi- ja viikkotasolla 12 kuu-kauden ajalle suomalaisesta kalenterista löytyviä juhlapäiviä ja pyhiä, kansainvälisiä teemapäiviä, suomalaisen kouluvuoden mukaiset koulujen päättäjäis- ja valmistujaisviikonloput sekä herkutte-luun suuresti vaikuttavat vuodenajat ja sesongit. Näihin perustuen taulukosta löytyy ehdotukset sosiaalisen median kanaviin tuotettavaan sisältöön. Vuosikalenterin sisältö perustuu tässä työssä tehtyihin selvityksiin ja analysointien tuloksiin. 3 Kaverin Jäätelö voi käyttää vuosikalenteria myös vuoden 2017 toukokuun jälkeen muokkaamalla sitä ajankohtaan sopivaksi.