Yritysasiakkaiden tyytyväisyys Terveystalon viestintään CASE: Lohja, Kirkkonummi ja Raasepori
Mamia, Sofia; Malmström, Mikaela (2016)
Mamia, Sofia
Malmström, Mikaela
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178293
Tiivistelmä
Opinnäyteyön aiheena oli tutkia Terveystalo Lohjan, Kirkkonummen ja Raaseporin asiakasyritysten tyytyväisyyttä heille suunnattuun viestintään. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää asiakasyritysten tyytyväisyyteen ja/tai tyytymättömyyteen johtaneet syyt. Tavoitteena oli esittää Terveystalolle realistisia kehitysideoita asiakasyritysten viestinnän kehittämiseksi, asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi.
Tietoperustassa käsiteltiin asiakkuutta, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä viestintää monista eri näkökulmista. Työn tietoperusta koostui näitä aiheita käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista sekä Internet-lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja Terveystalon asiakasyrityksille lähetettiin sähköpostilla osallistumiskutsu tutkimukseen. Kysely saavutti 140 asiakasyritystä ja vastausprosentti kyselylle oli 47,1 %. Vastaajat vastasivat kyselyyn anonyymisti, eikä yksittäistä vastaajaa voi tämän vuoksi yhdistää vastauksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaisesti Terveystalon asiakasyrityksille suunnattu viestintä todettiin päällisin puolin toimivaksi. Tutkimuksessa selvisi, että pienet, alle 20 työntekijän yritykset sekä pitkäaikaiset, yli viisi vuotta asiakkaana olleet, kokivat olevansa tyytyväisimpiä Terveystalolta tulevaan viestintään.
Johtopäätöksissä todettiin Terveystalon asiakasyritysten olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä viestintään. Terveystalo osaa huomioida asiakasyritystensä viestintätarpeet hyvin. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella Terveystalolle voitiin esittää kehitysideoita, joiden katsottiin voivan parantaa asiakastyytyväisyyttä viestintään. Tutkimuksessa todettiin, että paikalliset yritykset tarvitsevat viestinnältä enemmän huomiota, ja paikallisuuteen tulisi tämän vuoksi panostaa viestinnässä. Opinnäytetyössä todettiin, että paras tulos viestinnän asiakastyytyväisyydelle asiakasyrityksissä saadaan suorittamalla kysely jatkuvasti säännöllisin väliajoin. Jatkotutkimuksilla voitaisiin kehittää Terveystalon viestintää asiakasyrityksille pitkällä aikavälillä.
Tietoperustassa käsiteltiin asiakkuutta, asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä viestintää monista eri näkökulmista. Työn tietoperusta koostui näitä aiheita käsittelevästä kirjallisuudesta, artikkeleista sekä Internet-lähteistä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja Terveystalon asiakasyrityksille lähetettiin sähköpostilla osallistumiskutsu tutkimukseen. Kysely saavutti 140 asiakasyritystä ja vastausprosentti kyselylle oli 47,1 %. Vastaajat vastasivat kyselyyn anonyymisti, eikä yksittäistä vastaajaa voi tämän vuoksi yhdistää vastauksiin.
Tutkimuksen tulosten mukaisesti Terveystalon asiakasyrityksille suunnattu viestintä todettiin päällisin puolin toimivaksi. Tutkimuksessa selvisi, että pienet, alle 20 työntekijän yritykset sekä pitkäaikaiset, yli viisi vuotta asiakkaana olleet, kokivat olevansa tyytyväisimpiä Terveystalolta tulevaan viestintään.
Johtopäätöksissä todettiin Terveystalon asiakasyritysten olevan pääsääntöisesti tyytyväisiä viestintään. Terveystalo osaa huomioida asiakasyritystensä viestintätarpeet hyvin. Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella Terveystalolle voitiin esittää kehitysideoita, joiden katsottiin voivan parantaa asiakastyytyväisyyttä viestintään. Tutkimuksessa todettiin, että paikalliset yritykset tarvitsevat viestinnältä enemmän huomiota, ja paikallisuuteen tulisi tämän vuoksi panostaa viestinnässä. Opinnäytetyössä todettiin, että paras tulos viestinnän asiakastyytyväisyydelle asiakasyrityksissä saadaan suorittamalla kysely jatkuvasti säännöllisin väliajoin. Jatkotutkimuksilla voitaisiin kehittää Terveystalon viestintää asiakasyrityksille pitkällä aikavälillä.
