Fyysisen oppimisympäristön turvallisuussuositusten auditointityökalu
Partanen, Matti (2016)
Partanen, Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259762
Tiivistelmä
Opetusalan 11. turvallisuusfoorumi 2015 esitti julkilausuman oppilaitoskiinteistöjen ja fyysisten oppimisympäristöjen pikaisesta kuntoon laittamista. Jokelan ja Kauhajoen oppilaitoksissa tapahtu-neiden koulusurmien sekä Kouvolan koulupalon jälkeen monet eri viranomaiset asettivat useita työryhmiä edistämään oppilaitosten turvallisuutta. Viranomaistyöryhmien suosituksia on hajallaan monessa eri paikassa, mikä on vaikeuttanut suositusten toteutumista. Tämä oli havaittu myös opin-näytetyön toimeksiantajaorganisaatiossa Tampereen kaupungin toisen asteen oppilaitoksissa ja Tredussa. Oli syntynyt aito tarve koota suositukset yhteen ja luokitella ne.
Kehittämistehtävän kohdeorganisaatioksi valittiin Tampereen seudun ammattiopiston Tredun kaksi toimipistettä. Sammonkadun ”Kauppaopiston” toimipiste on toiminnassa oleva oppilaitos. Tredu Lempäälän toimipisteessä on vanhan kiinteistön saneeraus- ja uudisrakentamisen työt meneillään ja toimipisteessä ei ollut opetustoimintaa.
Kehittämistehtävä oli aluksi tarkoitus toteuttaa tapaustutkimuksena kohdeorganisaatiossa, mutta lopulta se toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tarkoituksena oli selvittää turvallisuussuosi-tusten noudattamisen taso, mutta sen selvittämiseksi tarvittiin työkalu. Haasteena oli viranomaisten turvallisuussuositusten hajanaisuus ja myös päällekkäisyys. Suosituksissa oli myös sekavuutta käsi-temäärittelyssä.
Kehittämistehtävässä määriteltiin oppilaitosturvallisuuden kannalta merkittävimmät käsitteet. Suosi-tuksissa esiintyi useita epätarkkoja käsitteitä, minkä vuoksi opinnäytteessä luotiin fyysisen oppimis-ympäristön käsite. Oppilaitosturvallisuudella on monia eri näkökulmia. Opetushenkilöstön tarpeet voivat olla erilaiset kuin pelastustoimella tai poliisilla. Tämä kehittämistehtävä rajattiin koskemaan vakavia henkilöihin kohdistuvia uhka- ja vaaratilanteita, minkä vuoksi näkökulmien avaaminen oli välttämätöntä turvallisuussuosituksen priorisoimiseksi.
Lopulta opinnäytetyön tuloksena syntyi viranomaisten antamien fyysisen oppimisympäristön turvalli-suussuositusten noudattamisen selvittämiseksi auditointityökalu. Työkaluun koottiin merkitykselli-simmät turvallisuussuositukset aihealueittain. Turvallisuuskriteerit koottiin yhteen kaikista eri viran-omaislähteestä. Auditointityökaluun valittiin ne turvallisuuskriteerit, joiden puuttumisen vaikutukset olivat olleet aikaisemmissa toteutuneissa vaara- ja uhkatilanteissa suuria. Auditointityökalua testat-tiin kaksi eri kertaa kahdessa eri kohteessa. Työkalu on todettu olevan erinomainen ja käyttökel-poinen.
Tässä opinnäytteessä kehitetty auditointityökalu otetaan käyttöön noin 30:ssä Tredun toimipistees-sä. Työkalua on käytetty myös Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun HAMK:n ammatillisessa opet-tajan koulutuksessa ja se tullaan ottamaan myös Laurea ammattikorkeakoulun oppilaitosturvalli-suuden erikoistumisopintojen opetusohjelmaan.
Kehittämistehtävän kohdeorganisaatioksi valittiin Tampereen seudun ammattiopiston Tredun kaksi toimipistettä. Sammonkadun ”Kauppaopiston” toimipiste on toiminnassa oleva oppilaitos. Tredu Lempäälän toimipisteessä on vanhan kiinteistön saneeraus- ja uudisrakentamisen työt meneillään ja toimipisteessä ei ollut opetustoimintaa.
Kehittämistehtävä oli aluksi tarkoitus toteuttaa tapaustutkimuksena kohdeorganisaatiossa, mutta lopulta se toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Tarkoituksena oli selvittää turvallisuussuosi-tusten noudattamisen taso, mutta sen selvittämiseksi tarvittiin työkalu. Haasteena oli viranomaisten turvallisuussuositusten hajanaisuus ja myös päällekkäisyys. Suosituksissa oli myös sekavuutta käsi-temäärittelyssä.
Kehittämistehtävässä määriteltiin oppilaitosturvallisuuden kannalta merkittävimmät käsitteet. Suosi-tuksissa esiintyi useita epätarkkoja käsitteitä, minkä vuoksi opinnäytteessä luotiin fyysisen oppimis-ympäristön käsite. Oppilaitosturvallisuudella on monia eri näkökulmia. Opetushenkilöstön tarpeet voivat olla erilaiset kuin pelastustoimella tai poliisilla. Tämä kehittämistehtävä rajattiin koskemaan vakavia henkilöihin kohdistuvia uhka- ja vaaratilanteita, minkä vuoksi näkökulmien avaaminen oli välttämätöntä turvallisuussuosituksen priorisoimiseksi.
Lopulta opinnäytetyön tuloksena syntyi viranomaisten antamien fyysisen oppimisympäristön turvalli-suussuositusten noudattamisen selvittämiseksi auditointityökalu. Työkaluun koottiin merkitykselli-simmät turvallisuussuositukset aihealueittain. Turvallisuuskriteerit koottiin yhteen kaikista eri viran-omaislähteestä. Auditointityökaluun valittiin ne turvallisuuskriteerit, joiden puuttumisen vaikutukset olivat olleet aikaisemmissa toteutuneissa vaara- ja uhkatilanteissa suuria. Auditointityökalua testat-tiin kaksi eri kertaa kahdessa eri kohteessa. Työkalu on todettu olevan erinomainen ja käyttökel-poinen.
Tässä opinnäytteessä kehitetty auditointityökalu otetaan käyttöön noin 30:ssä Tredun toimipistees-sä. Työkalua on käytetty myös Hämeenlinnan ammattikorkeakoulun HAMK:n ammatillisessa opet-tajan koulutuksessa ja se tullaan ottamaan myös Laurea ammattikorkeakoulun oppilaitosturvalli-suuden erikoistumisopintojen opetusohjelmaan.