Digipelaaminen ja seniorit – Case ENTER ry
Tuohimaa, Ilse (2016)
Tuohimaa, Ilse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantaja ENTER ry:lle kehitysehdotuksia, joilla voidaan edistää seniorijäsenten digipelaamiseen liittyvää toimintaa. ENTER ry on yhdistys tietotekniikasta kiinnostuneille tai siitä opastusta kaipaaville senioreille.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen tutustumista sekä kyselyä ENTER ry:n jäsenille. Työtä varten tarkasteltiin aiemmin tehtyjä tutkimuksia senioreiden digipelaamisesta ja digipelien vaikutuksista ikäihmisiin. Kvantitatiivinen kysely valikoitui menetelmäksi, koska sillä otos jäsenten peliharrastuneisuudesta saatiin mahdollisimman kattavaksi. 725 ENTER ry:n jäsenestä 120 vastasi lähetettyyn sähköiseen kyselyyn. Kysymyksillä tutkittiin mm. jäsenten asenteita digipelaamiseen, pelitottumuksia sekä peliharrastuneisuutta. Saadut tiedot analysoitiin.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käytännönläheisiä ehdotuksia, siitä kuinka ENTER ry voisi tulevaisuudessa kehittää toiminnallaan senioreiden digipelaamisharrastusta. Kehitysehdotukset on tarkemmin esitelty opinnäytetyön lopussa. Niissä ehdotetaan mm. yhteistyön laajentamista paikallisten kirjastojen kanssa liikunnallisten konsolipelien käytössä, erilaisten pelikerhojen järjestämistä, eritasoisia luentoja digipeleistä jäsentapahtumina ja että yhdistyksen järjestämiin vertaisopastuksiin voisi lisätä peliopastamisen. Lisäksi toimeksiantajan kannattaa jatkaa vuosittaisia senioreille suunnattuja digipelitapahtumia ja niiden markkinointia.
Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen tutustumista sekä kyselyä ENTER ry:n jäsenille. Työtä varten tarkasteltiin aiemmin tehtyjä tutkimuksia senioreiden digipelaamisesta ja digipelien vaikutuksista ikäihmisiin. Kvantitatiivinen kysely valikoitui menetelmäksi, koska sillä otos jäsenten peliharrastuneisuudesta saatiin mahdollisimman kattavaksi. 725 ENTER ry:n jäsenestä 120 vastasi lähetettyyn sähköiseen kyselyyn. Kysymyksillä tutkittiin mm. jäsenten asenteita digipelaamiseen, pelitottumuksia sekä peliharrastuneisuutta. Saadut tiedot analysoitiin.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai käytännönläheisiä ehdotuksia, siitä kuinka ENTER ry voisi tulevaisuudessa kehittää toiminnallaan senioreiden digipelaamisharrastusta. Kehitysehdotukset on tarkemmin esitelty opinnäytetyön lopussa. Niissä ehdotetaan mm. yhteistyön laajentamista paikallisten kirjastojen kanssa liikunnallisten konsolipelien käytössä, erilaisten pelikerhojen järjestämistä, eritasoisia luentoja digipeleistä jäsentapahtumina ja että yhdistyksen järjestämiin vertaisopastuksiin voisi lisätä peliopastamisen. Lisäksi toimeksiantajan kannattaa jatkaa vuosittaisia senioreille suunnattuja digipelitapahtumia ja niiden markkinointia.