Virkistyspäivä hevostallilla Toivolan lastenkodin nuorille
Hiltunen, Minna; Lindgren, Ninette (2016)
Hiltunen, Minna
Lindgren, Ninette
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602242599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää virkistyspäivä hevostallilla Toivolan lastenkodin nuorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli elävöittää nuorten arkea ja tarjota heille uusia virikkeitä erilaisessa ympäristössä. Virkistyspäivän tarkoituksena oli tarjota tapahtumaan osallistuville nuorille virkistävää ja toiminnallista aktiviteettia eläinten parissa. Opinnäytetyö ja sen toiminnallinen osuus toteutettiin hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön tuotoksena oli virkistyspäivä sekä kirjallinen raportti päivästä. Opinnäytetyö pohjautuu teoreettiseen tietoon sekä aiempiin tutkimustuloksiin. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat huostaanotetut nuoret.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena sen kohderyhmän vuoksi. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa sen väljässä merkityksessä. Ensinnäkin tarkoituksena oli tutkimuksen tuottamisen sijaan arvioida toiminnallisen opinnäytetyön tuotosta laadullisin keinoin. Toiseksi kirjallisen raportin teoriaosuus eli kirjallisuuskatsaus kirjoitettiin hoitotyön näkökulmasta alan tutkimuksia ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta teoreettisen tiedon, aiempien tutkimustulosten ja virkistyspäivän arvioinnista tehdyn yhteenvedon perusteella tämän tapaisen tapahtuman soveltuvan hyvin osaksi terveyttä edistävää ja kuntouttavaa hoitotyötä. Lisäksi sekä aiheesta koostettu teoriatieto että toteutunut virkistyspäivä tukevat ajatusta eläinten positiivisista vaikutuksista nuoriin ja heidän mielenterveyteensä, oppimiseensa sekä keskittymiskykyynsä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena sen kohderyhmän vuoksi. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa sen väljässä merkityksessä. Ensinnäkin tarkoituksena oli tutkimuksen tuottamisen sijaan arvioida toiminnallisen opinnäytetyön tuotosta laadullisin keinoin. Toiseksi kirjallisen raportin teoriaosuus eli kirjallisuuskatsaus kirjoitettiin hoitotyön näkökulmasta alan tutkimuksia ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta teoreettisen tiedon, aiempien tutkimustulosten ja virkistyspäivän arvioinnista tehdyn yhteenvedon perusteella tämän tapaisen tapahtuman soveltuvan hyvin osaksi terveyttä edistävää ja kuntouttavaa hoitotyötä. Lisäksi sekä aiheesta koostettu teoriatieto että toteutunut virkistyspäivä tukevat ajatusta eläinten positiivisista vaikutuksista nuoriin ja heidän mielenterveyteensä, oppimiseensa sekä keskittymiskykyynsä.