Itseään viiltelevä nuori huutaa apua : - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus viiltelystä ilmiönä koulu-terveydenhoitajien tukimateriaaliksi
Tammikari, Sari; Toivonen, Evi (2016)
Tammikari, Sari
Toivonen, Evi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244897
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin viimeisimpään tutkittuun tietoon itseään viiltelevistä nuorista ja viiltelystä ilmiönä, sekä terveydenhoitoalan ammattilaisten ja viiltelevien nuorten välisistä kohtaamisista. Työ toteutettiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmällä ja tavoitteena oli koota materiaalia kouluterveydenhoitajien käyttöön.
Nuorten itsensä vahingoittaminen viiltelemällä on yleistynyt viime vuosikymmenien aikana. Ilmiötä on kuitenkin vielä toistaiseksi tutkittu varsin vähän. Viiltelyn syyt ja merkitys ovat nuorille aina yksilöllisiä. Viiltelevissä nuorissa ja heidän psykososiaalisessa toiminnassaan voidaan kuitenkin tunnistaa monia yhteisiä tekijöitä, jotka saattavat toimia viiltelyn käynnistäjänä. Tässä tutkimuksessa viiltelyä laukaiseviksi tekijöiksi nousivat nuoruuden emotionaalisesta ja kognitiivisesta kehittymättömyydestä johtuvat syyt. Myös erilaiset traumaattiset kokemukset, huonot sosiaaliset suhteet lähiympäristöön ja erilaiset mielenterveyteen liittyvät häiriöt, sekä itsesäätelyn ongelmat liittyvät nuorten viiltelyyn.
Viiltely aiheuttaa terveydenhoitoalan henkilöissä ristiriitaisia tuntemuksia ja he voivat kokea ammatillista osaamattomuutta kohdatessaan mielenterveydellistä ongelmista kärsiviä nuoria. Nuoret ovat tutkimusten mukaan myös haluttomia hakemaan apua kouluterveydenhuollon kautta. Avun hakemisen esteenä ovat usein erilaiset pelot ja tietämättömyys tarjolla olevasta avusta. Kouluterveydenhoitajien rooli nuorten, heidän vanhempiensa, opettajien ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluorganisaatioiden yhteistyön edistäjänä on kuitenkin merkittävä. Terveydenhoitajat ovat avainasemassa viiltelijöiden varhaisessa tunnistamisessa ja auttamisessa. Kouluterveydenhoitajien voimavaroja ja itseluottamusta mielenterveydellisten haasteiden edessä tuleekin vahvistaa tulevaisuudessa.
Kouluterveydenhoitajilla on tärkeä rooli myös yhteiskunnallisen keskustelun herättäjinä. Kun viiltely tuodaan julkiseen keskusteluun, sen mystisyys katoaa. Tämä voi edesauttaa nuoria hakemaan aktiivisemmin apua itselleen. Tutkimusten mukaan nuoret hyötyvät siitä, jos kouluterveydenhoitaja on tunnistettava henkilö koulussa, joka osallistuu aktiivisesti oppilaiden arkeen. Kun koulussa on aikuisia, joihin voi ottaa kontaktia matalan kynnyksen periaatteella, lisääntyy koko koulun hyvinvointi. Tärkeiden tunnetaitojen opettaminen voisi olla tulevaisuudessa kouluterveydenhoitajan vastuulla.
Nuorten itsensä vahingoittaminen viiltelemällä on yleistynyt viime vuosikymmenien aikana. Ilmiötä on kuitenkin vielä toistaiseksi tutkittu varsin vähän. Viiltelyn syyt ja merkitys ovat nuorille aina yksilöllisiä. Viiltelevissä nuorissa ja heidän psykososiaalisessa toiminnassaan voidaan kuitenkin tunnistaa monia yhteisiä tekijöitä, jotka saattavat toimia viiltelyn käynnistäjänä. Tässä tutkimuksessa viiltelyä laukaiseviksi tekijöiksi nousivat nuoruuden emotionaalisesta ja kognitiivisesta kehittymättömyydestä johtuvat syyt. Myös erilaiset traumaattiset kokemukset, huonot sosiaaliset suhteet lähiympäristöön ja erilaiset mielenterveyteen liittyvät häiriöt, sekä itsesäätelyn ongelmat liittyvät nuorten viiltelyyn.
Viiltely aiheuttaa terveydenhoitoalan henkilöissä ristiriitaisia tuntemuksia ja he voivat kokea ammatillista osaamattomuutta kohdatessaan mielenterveydellistä ongelmista kärsiviä nuoria. Nuoret ovat tutkimusten mukaan myös haluttomia hakemaan apua kouluterveydenhuollon kautta. Avun hakemisen esteenä ovat usein erilaiset pelot ja tietämättömyys tarjolla olevasta avusta. Kouluterveydenhoitajien rooli nuorten, heidän vanhempiensa, opettajien ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluorganisaatioiden yhteistyön edistäjänä on kuitenkin merkittävä. Terveydenhoitajat ovat avainasemassa viiltelijöiden varhaisessa tunnistamisessa ja auttamisessa. Kouluterveydenhoitajien voimavaroja ja itseluottamusta mielenterveydellisten haasteiden edessä tuleekin vahvistaa tulevaisuudessa.
Kouluterveydenhoitajilla on tärkeä rooli myös yhteiskunnallisen keskustelun herättäjinä. Kun viiltely tuodaan julkiseen keskusteluun, sen mystisyys katoaa. Tämä voi edesauttaa nuoria hakemaan aktiivisemmin apua itselleen. Tutkimusten mukaan nuoret hyötyvät siitä, jos kouluterveydenhoitaja on tunnistettava henkilö koulussa, joka osallistuu aktiivisesti oppilaiden arkeen. Kun koulussa on aikuisia, joihin voi ottaa kontaktia matalan kynnyksen periaatteella, lisääntyy koko koulun hyvinvointi. Tärkeiden tunnetaitojen opettaminen voisi olla tulevaisuudessa kouluterveydenhoitajan vastuulla.