Perehdytysmateriaalin kehittämisprosessi hotelliorganisaatiolle
Korhonen, Marjo (2016)
Korhonen, Marjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710393
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda hotelli- ja ravintola-alalle perehdyttämismateriaalia sisältävä materiaalipankki. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kämp Collection Hotelsiin kuuluva GLO Hotel Sello. Työn tavoite oli koota GLO Hotel Sellon vastaanoton hajallaan olevat perehdytyksessä käytettävät materiaalit yhteen paikkaan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi GLO hotellien yhteiselle levyasemalle tallennettu materiaalipankki, johon keräsin ja luokittelin perehdytyksessä käytettävän materiaalin. Prosessin aikana karsin pois tarpeettomaksi kokemaani materiaalia, ja valikoin keräämistäni materiaaleista kaikkein oleellisimmat materiaalit perehdyttämisen kannalta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii perehdyttämisestä ja työnopastusta kertova kirjallisuus. Rajasin teorian käsittelemään perehdyttämisen prosessia ja työnopastusta. Teoriaosuus sivuaa myös perehdyttämisen roolia henkilöstöjohtamisessa ja työhyvinvoinnissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, benchmarkingia ja dokumenttianalyysia. Osallistuvaa havainnointia olen tehnyt jatkuvasti työskennellessäni GLO Hotel Sellossa perehdyttämismateriaalin parissa. Olen myös kiinnostuksesta asiaa kohtaan tutustunut muiden yritysten perehdytysmateriaaleihin, mikäli se on ollut mahdollista. Dokumenttianalyysin menetelmiä mukaillen kasasin ja luokittelin perehdytyksessä käytettävän materiaalin materiaalipankkiin.
Tarve materiaalipankin luomiselle oli ilmeinen, sillä ennen opinnäytetyön suorittamista GLO Hotel Sellon vastaanoton perehdytysmateriaali oli hajallaan ja hankalasti käytettävissä. Koska materiaalit olivat jo olemassa, uuden materiaalin luomiselle ei ollut tarvetta. Materiaalia kaipasi luokittelua ja päivittämistä, jotta sen käyttäminen perehdyttämisen ja työnopastamisen yhteydessä olisi vaivatonta. Luokittelin materiaalit materiaalipankkiin seitsemään osaan. Luokiksi muodostuivat turvallisuus- ja ympäristö, vastaanoton prosessit, pelisäännöt, henkilöstö, perehdytyksen prosessi, GLO Hotel Sello ja lomakkeet.
Perehdyttäminen GLO Hotel Sellossa on käytännönläheistä, joten perehdyttämismateriaalit ovat tarkoitettu toimimaan yhtenä perehdyttämisprosessin työkaluna. Materiaalien kasaamisen ja luokittelun jälkeen perehdyttämismateriaalit ovat helposti löydettävissä ja käytettävis-sä GLO Hotel Sellon yhteisellä levyasemalla. Työn tuloksena syntyneen materiaalipankin toi-mivuus käy konkreettisesti ilmi vasta materiaalipankkia käytännössä hyödynnettäessä. Nyt hotellin perehdyttämismateriaalit ovat ainakin helposti muokattavissa ja täydennettävissä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii perehdyttämisestä ja työnopastusta kertova kirjallisuus. Rajasin teorian käsittelemään perehdyttämisen prosessia ja työnopastusta. Teoriaosuus sivuaa myös perehdyttämisen roolia henkilöstöjohtamisessa ja työhyvinvoinnissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, benchmarkingia ja dokumenttianalyysia. Osallistuvaa havainnointia olen tehnyt jatkuvasti työskennellessäni GLO Hotel Sellossa perehdyttämismateriaalin parissa. Olen myös kiinnostuksesta asiaa kohtaan tutustunut muiden yritysten perehdytysmateriaaleihin, mikäli se on ollut mahdollista. Dokumenttianalyysin menetelmiä mukaillen kasasin ja luokittelin perehdytyksessä käytettävän materiaalin materiaalipankkiin.
Tarve materiaalipankin luomiselle oli ilmeinen, sillä ennen opinnäytetyön suorittamista GLO Hotel Sellon vastaanoton perehdytysmateriaali oli hajallaan ja hankalasti käytettävissä. Koska materiaalit olivat jo olemassa, uuden materiaalin luomiselle ei ollut tarvetta. Materiaalia kaipasi luokittelua ja päivittämistä, jotta sen käyttäminen perehdyttämisen ja työnopastamisen yhteydessä olisi vaivatonta. Luokittelin materiaalit materiaalipankkiin seitsemään osaan. Luokiksi muodostuivat turvallisuus- ja ympäristö, vastaanoton prosessit, pelisäännöt, henkilöstö, perehdytyksen prosessi, GLO Hotel Sello ja lomakkeet.
Perehdyttäminen GLO Hotel Sellossa on käytännönläheistä, joten perehdyttämismateriaalit ovat tarkoitettu toimimaan yhtenä perehdyttämisprosessin työkaluna. Materiaalien kasaamisen ja luokittelun jälkeen perehdyttämismateriaalit ovat helposti löydettävissä ja käytettävis-sä GLO Hotel Sellon yhteisellä levyasemalla. Työn tuloksena syntyneen materiaalipankin toi-mivuus käy konkreettisesti ilmi vasta materiaalipankkia käytännössä hyödynnettäessä. Nyt hotellin perehdyttämismateriaalit ovat ainakin helposti muokattavissa ja täydennettävissä.