Kesäbaarin suunnitelma vuodelle 2016: case Glo Hotel Art
Pesonen, Sini (2016)
Pesonen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710239
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava suunnitelma aulabaarista kesälle 2016. Toimeksiantajana toimi Glo Hotel Art hotelli, joka sijaitsee Helsingin keskustassa. Tavoitteina oli lisätä opinnäytetyöntekijän ymmärrystä hotellien ravintolatoiminnasta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle uusia työkaluja paremman palvelukokemuksen luomiseen.
Opinnäytetyössä perehdytään aluksi hotelli- ja ravintola-alaan painottaen aulabaaria. Sen lisäksi hankitaan tietoa tilasuunnittelusta ravintola-alalla ja alaan liittyvästä lainsäädännöstä Suomessa. Asiakkaasta ja palvelusta etsitään tietoa, koska työ tehdään asiakaslähtöisesti. Opinnäytetyön tuloksena on suunnitelma, joten perehdytään myös konseptointiin. Näistä elementeistä syntyi opin-näytetyön viitekehys.
Menetelmänä opinnäytetyössä on palvelumuotoilu Stefan Moritzin keinoin. Hänen luomistaan vaiheista käytetään neljää ensimmäistä, sillä opinnäytetyön aikana ei päästä toteuttamaan suunnitelmaa. Haastatteluilla ja havainnoinnilla kartoitetaan alussa lähtötilanne ja service blueprintin avulla saadaan asiakkaan näkökulma aulabaarin toiminnasta ja tärkeimmistä lähtökohdista. Yhdessä vastaanoton henkilökunnan kanssa tullaan ideoimaan uusia tapoja toteuttaa aulabaaria ja näistä ideoista saadaan pohjaa suunnitelmalle.
Lopputuloksena opinnäytetyössä on valmis ja käyttökelpoinen suunnitelma kesäbaarin avaamiseksi. Siinä näkyvät kaikki viitekehyksessä esitellyt elementit ja taustoitetaan tehtyjä päätöksiä. Suunnitelmassa tulee myös esille opinnäytetyöntekijän ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi.
Opinnäytetyössä perehdytään aluksi hotelli- ja ravintola-alaan painottaen aulabaaria. Sen lisäksi hankitaan tietoa tilasuunnittelusta ravintola-alalla ja alaan liittyvästä lainsäädännöstä Suomessa. Asiakkaasta ja palvelusta etsitään tietoa, koska työ tehdään asiakaslähtöisesti. Opinnäytetyön tuloksena on suunnitelma, joten perehdytään myös konseptointiin. Näistä elementeistä syntyi opin-näytetyön viitekehys.
Menetelmänä opinnäytetyössä on palvelumuotoilu Stefan Moritzin keinoin. Hänen luomistaan vaiheista käytetään neljää ensimmäistä, sillä opinnäytetyön aikana ei päästä toteuttamaan suunnitelmaa. Haastatteluilla ja havainnoinnilla kartoitetaan alussa lähtötilanne ja service blueprintin avulla saadaan asiakkaan näkökulma aulabaarin toiminnasta ja tärkeimmistä lähtökohdista. Yhdessä vastaanoton henkilökunnan kanssa tullaan ideoimaan uusia tapoja toteuttaa aulabaaria ja näistä ideoista saadaan pohjaa suunnitelmalle.
Lopputuloksena opinnäytetyössä on valmis ja käyttökelpoinen suunnitelma kesäbaarin avaamiseksi. Siinä näkyvät kaikki viitekehyksessä esitellyt elementit ja taustoitetaan tehtyjä päätöksiä. Suunnitelmassa tulee myös esille opinnäytetyöntekijän ehdotuksia jatkotoimenpiteiksi.