Sähköisen liiketoiminnan vaikutukset yrityksen strategiaan
Castre`n, Satu (2006)
Castre`n, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten sähköinen liiketoiminta vaikuttaa yrityksen strategiaan. Työn tavoitteena on antaa tietoa yritykselle sähköisen liiketoiminnan kehityksestä ja muutoksista, joita se on saanut aikaan yrityksen toimintatavassa. Sähköisen liiketoiminnan vaikutuksia tarkastellaan yrityksen näkökulmasta. Teoriaosuus muodostuu kahden ydinosan ympärille. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan sähköisen liiketoiminnan ja Internetin kehitystä, niiden haasteita ja toteuttamista. Toisessa osassa tarkastellaan strategiaa, sen tarvetta, taustaa ja lopulta sähköisen liiketoiminnan tuomia muutoksia ja vaikutuksia yrityksen rakenteisiin. Empiriaosuuden tutkimuksen kohteena on Nordea pankki Suomi Oyj. Tutkimuksessa haastateltiin kahta Nordea pankin esimiestä. Kysymykset käsittelivät sähköistymisen prosessia, yrityksen strategiaa sekä verkkopankkia. Haastatteluilla selvitettiin esimiesten näkemyksiä tutkittavana olevasta asiasta, ja ne suoritettiin syksyllä 2006. Sähköinen liiketoiminta on kehittynyt hyvin kohdeyrityksessä. Suurin sähköistymisen tuoma muutos on ollut verkkopankki, jossa kohdeyritys on maailman johtavassa asemassa. Verkkopankin johdosta asiakaskäynnit konttoreissa ja henkilöstön määrä on pienentynyt merkittävästi. Sähköinen liiketoiminta tukee hyvin perusstrategiaa, sillä se nostaa tuottoja ja sen avulla kulut pystytään pitämään ennallaan. Sähköinen liiketoiminta parantaa myös asiakastyytyväisyyttä. Uhkia sähköiselle liiketoiminnalle ovat Internetin ja tietotekniikan toimivuus sekä tietoturvallisuus.