Toimitusprosessin tietovirtojen tehostaminen kuljetussuunnittelun avulla
Heinonen, Eveliina (2006)
Heinonen, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n ACO- ja PBTosaston toimitusprosessin tietovirtojen tehostamista kuljetussuunnittelun avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa toimitusprosessin tietovirtoja ACO- ja PBT-osaston ja Kuljetusliike Jyrki Viitanen Oy:n välillä sekä myös sisäisesti Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:ssä. Opinnäytetyön tavoitteena on myös kartoittaa eri kuljetussuunnittelutapoja kahdelta muulta kuljetusalan yritykseltä benchmarking- menetelmän avulla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään toimitusprosessia, toimitusprosessin tietovirtaa, kuljetussuunnittelua ja ajojärjestelyjä. Operatiivinen kuljetusten suunnittelu käsittää kuljetusreittien suunnittelun lisäksi kuljetuskaluston huomioivan ja kalustoon liittyvän kuormansuunnittelun. Operatiivisen kuljetussuunnittelun suorittaa suuremmissa yrityksissä ajojärjestelijä. Ajojärjestelyn tavoitteena on kuljetusten hoitaminen tavaran lähettäjältä vastaanottajalle mahdollisimman taloudellisesti ja tehokkaasti. Olennaisinta ajojärjestelijän työssä on sopivien kuljetustapojen, -reittien ja aikataulujen itsenäinen ja kustannustehokas suunnittelu yhteistyössä asiakkaan kanssa. Opinnäytetyön empiriaosuus suoritettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa saatiin selville miten Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n työntekijät kokivat entisen ja nykyisen ajojärjestelytavan. Tutkimuksessa selvitettiin myös miten haastateltujen mielestä tulevaisuuden ajojärjestely tulisi toteuttaa. Lisäksi benchmarking-yritysten haastattelut toimivat tapausesimerkkeinä erilaisista kuljetussuunnittelutavoista. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n työntekijöiden mielipiteet yrityksen kuljetussuunnittelun tulevaisuudesta jakaantuivat pääosin kuljetussuunnittelun ulkoistamisen ja yrityksessä säilyttämisen kannalle. Lisäksi sähköinen tiedonsiirto koettiin hyväksi kuljetussuunnittelun tueksi. Rakennusbetoni- ja Elementti Oy:n työntekijöiden mielestä nykyisessä kuljetussuunnittelutavassa sähköinen kuljetuskirja on auttanut ACO- ja PBT-osastojen kuormien yhteensovittamisessa. Työntekijöiden mielestä nykyisen kuljetussuunnittelun huono puoli on työntekijöiden roolien epäselvyys ja kuljetusten yhtäaikainen järjestely. Parhaan mahdollisen kuljetussuunnittelutavan ei pitäisi viedä aikaa myyntityöltä eikä toimitusketjussa saisi olla tietokatkoksia.
