Intranet sisäisen viestinnän välineenä
Juujärvi, Kaisa (2006)
Juujärvi, Kaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen sisäistä viestintää eli sitä, miten yrityksessä kommunikoidaan ja kehitetään näin liiketoimintaa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää intranetin, sisäisen viestinnän välineen, käytettävyyttä ja toimivuutta. Teoriaosassa selvitetään sisäisen viestinnän tavoitteet ja tehtävät sekä suunnittelu. Lisäksi paneudumme keinoihin ja kanaviin, jotka ovat onnistuneen sisäisen viestinnän avainvälineet. Nykypäivän sisäisen viestinnän yksi tärkeimmistä kanavista on intranet, johon myös tässä työssä keskitytään. Käymme läpi intranetin kehitysvaiheita sekä vahvuuksia ja heikkouksia. Opinnäytetyön empiriaosuus koostuu Päijät-Hämeen Osuuspankille tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksella haluttiin selvittää Päijät-Hämeen Osuuspankin intranetin, Opinetin, käytettävyyttä ja toimivuutta ja kuinka hyvin sen käyttö on omaksuttu päivittäisessä työnteossa. Lisäksi haluttiin saada kehitysehdotuksia sii-tä, kuinka Opinetia voitaisiin parantaa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta Päijät-Hämeen Osuuspankin henkilöstön olevan tyytyväisiä yrityksen sisäiseen viestintään. Henkilöstö on omaksunut Opinetin merkityksellisimmäksi viestintäkanavaksi. Tuloksista käy myös ilmi, että Opinetiä käytetään apuna ja tukena asiakaspalvelutilanteissa arveltua enemmän. Lisäksi tulokset osoittavat, että Opinetin käytettävyydessä ja toimivuudessa on edelleen kehitettävää. Yhdeksi ongelmakohdaksi osoittautui tiedon haun vaikeus.