Kriittiset menestystekijät ohjelmiston tarjoamiseen palveluna
Virtanen, Lassi (2016)
Virtanen, Lassi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910565
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut ohjelmistojen tuottamista ja tarjoamista merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Perinteiset ohjelmistopalveluntarjoajat ovat yhä aktiivisemmin siirtyneet asiakaskohtaisista ratkaisuista tarjoamaan ohjelmistoa palveluna yhdestä, asiakkaiden kesken jaetusta ympäristöstä. Vuonna 2016 digitalisaatio muokkaa maailmaa voimakkaammin kuin koskaan aikaisemmin. Tässä tutkimuksessa digitalisaatio ymmärretään tavoitteena uudistaa vanhoja liiketoimintamalleja ja etsiä uusia digitaalisia palveluita hyödyntämällä.
Yhä useampi ohjelmistotoimittaja miettii ohjelmiston tarjoamista palveluna (Software-as-a-Service, SaaS). Tämän tutkimuksen aikana havaittiin, että vain harvoissa tutkituista yrityksistä tunnistetaan palveluna tarjottavan ohjelmiston menestystekijöitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa ohjelmistoa palveluna tarjoavia yrityksiä ymmärtämään ja hyödyntämään palvelukehityksen kriittisiä menestystekijöitä. Tutkimuskysymykseksi tarkentui ”Miten kriittisiä menestystekijöitä voidaan ymmärtää ja hyödyntää ohjelmiston tarjoamiseen palveluna”.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena Yinin vuonna 1994 kehittämän mallin mukaan. Opinnäytetyön aineistoa on kerätty vuosien 2013 — 2016 välillä ja opinnäytetyö on kirjoitettu kevään 2016 aikana. Työn taustalla toimii Nunamakerin, Chenin ja Purdinin (1991) malli monimetodologisesta tietojärjestelmäkehityksestä. Työ on tehty vahvasti työelämän kehittämisen näkökulmasta ja tutkimuksen tuloksia on jo alustavasti pystytty hyödyntämään.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin neljä kriittistä menestystekijää tarjottaessa ohjelmistoa palveluna. Menestystekijöistä palvelu keskittyy ohjelmistotarjoajan kykyyn vastata asiakkaan odotuksiin. Uuden teknologian hyödyntäminen palvelualussa mahdollistaa ohjelmisto tuottamisen palveluna. Kehitysmalli keskittyy kykyyn palvelun jatkuvaan asiakaslähtöiseen kehitykseen. Viimeisenä menestystekijänä mittarit keskittyvät sovelluksen käytettävyyden ja liiketoiminnan mittaamiseen ja näiden tietojen hyödyntämiseen palvelukehityksessä.
Tutkimuksen aikana tärkeimmäksi menestystekijäksi identifioitiin palvelu ja kyky sen asiakaslähtöiseen suunnitteluun. Lisäksi SaaS-palvelun erilaisen liiketoimintamallin ymmärrys sekä kyky sen seuraamiseen olivat olennaisia menestystekijöitä. Näitä tarvitaan liiketoimintapäätöksen tueksi siirryttäessä SaaS-palvelun tarjoamiseen. Näiden lisäksi ohjelmistotoimittajan kyky SaaS-palvelun jatkuvaan kehitykseen sekä palvelun kehityksen ohjaamiseen käytöstä saatavan tiedon perusteella nousivat esille tärkeinä menestystekijöinä. Palvelua tukeva skaalautuva infrastruktuuri on tärkeä näiden mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin viitekehys ohjelmistotarjoajan valmiuteen tarjota ohjelmistoa palveluna. Jatkotutkimuksena tullaan seuraavassa vaiheessa tutkimaan SaaS-palveluntarjoajan valmiutta aloittaa palvelun myynti verkossa.
Yhä useampi ohjelmistotoimittaja miettii ohjelmiston tarjoamista palveluna (Software-as-a-Service, SaaS). Tämän tutkimuksen aikana havaittiin, että vain harvoissa tutkituista yrityksistä tunnistetaan palveluna tarjottavan ohjelmiston menestystekijöitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa ohjelmistoa palveluna tarjoavia yrityksiä ymmärtämään ja hyödyntämään palvelukehityksen kriittisiä menestystekijöitä. Tutkimuskysymykseksi tarkentui ”Miten kriittisiä menestystekijöitä voidaan ymmärtää ja hyödyntää ohjelmiston tarjoamiseen palveluna”.
Opinnäytetyö tehtiin tapaustutkimuksena Yinin vuonna 1994 kehittämän mallin mukaan. Opinnäytetyön aineistoa on kerätty vuosien 2013 — 2016 välillä ja opinnäytetyö on kirjoitettu kevään 2016 aikana. Työn taustalla toimii Nunamakerin, Chenin ja Purdinin (1991) malli monimetodologisesta tietojärjestelmäkehityksestä. Työ on tehty vahvasti työelämän kehittämisen näkökulmasta ja tutkimuksen tuloksia on jo alustavasti pystytty hyödyntämään.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin neljä kriittistä menestystekijää tarjottaessa ohjelmistoa palveluna. Menestystekijöistä palvelu keskittyy ohjelmistotarjoajan kykyyn vastata asiakkaan odotuksiin. Uuden teknologian hyödyntäminen palvelualussa mahdollistaa ohjelmisto tuottamisen palveluna. Kehitysmalli keskittyy kykyyn palvelun jatkuvaan asiakaslähtöiseen kehitykseen. Viimeisenä menestystekijänä mittarit keskittyvät sovelluksen käytettävyyden ja liiketoiminnan mittaamiseen ja näiden tietojen hyödyntämiseen palvelukehityksessä.
Tutkimuksen aikana tärkeimmäksi menestystekijäksi identifioitiin palvelu ja kyky sen asiakaslähtöiseen suunnitteluun. Lisäksi SaaS-palvelun erilaisen liiketoimintamallin ymmärrys sekä kyky sen seuraamiseen olivat olennaisia menestystekijöitä. Näitä tarvitaan liiketoimintapäätöksen tueksi siirryttäessä SaaS-palvelun tarjoamiseen. Näiden lisäksi ohjelmistotoimittajan kyky SaaS-palvelun jatkuvaan kehitykseen sekä palvelun kehityksen ohjaamiseen käytöstä saatavan tiedon perusteella nousivat esille tärkeinä menestystekijöinä. Palvelua tukeva skaalautuva infrastruktuuri on tärkeä näiden mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena luotiin viitekehys ohjelmistotarjoajan valmiuteen tarjota ohjelmistoa palveluna. Jatkotutkimuksena tullaan seuraavassa vaiheessa tutkimaan SaaS-palveluntarjoajan valmiutta aloittaa palvelun myynti verkossa.