Planning a successful marketing communication campaign
Kotapalo, Miia (2006)
Kotapalo, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää markkinointiviestinnän kampanjasuunnitteluprosessin tärkeimmät vaiheet. Tämä suunnitelma on pohjana Flatland Tour 2007-promootiokiertueen suunnittelulle ja toteutukselle. Tutkimus jakaantuu kahteen osaan, teoriaan ja empiiriseen osaan. Teoriaosassa kerrotaan markkinointiviestinnästä käsitteenä ja esitellään kaksi kampanjasuunnittelumallia. Tutkimuksen empiirisessä osassa tätä mallia hyödynnetään kiertueen suunnitteluprosessissa. Empiriaan on kerätty myös informaatiota siitä, mitä mahdolliset yhteistyökumppanit ja sponsorit haluavat tietää kiertueen sisällöstä, sillä tämä tieto on hyödyllistä kun neuvotellaan yhteistyökumppaneiden kanssa. Käytetty lähdeaineisto sisältää kirjallisuutta tutkimusalueelta sekä internetsivustoja. Kirjallisuus koostuu pääasiassa markkinointia ja markkinointiviestintää käsittelevistä teoksista. Lisäksi, tarpeellista ja ajankohtaista tietoa on hankittu haastattelemalla. Opinnäytetyön keskeinen ja tärkein havainto oli se, missä järjestyksessä kampanjasuunnitelma tehdään jotta toteutus onnistuisi mahdollisimman hyvin.