Varhaiserityiskasvatuksen tukitoimet : Erityisen tuen tarpeessa olevien lasten tukeminen Kotkan päivähoidossa
Halinen, Minni; Huusko, Janeca (2016)
Halinen, Minni
Huusko, Janeca
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010712
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Kotkan päivähoidon varhaiserityiskasvatuksellisia toimintatapoja ja menetelmiä. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa varhaiskasvatuksen erityisopettajan (veo) roolista ja asiantuntijuuden hyödyntämisestä Kotkan päivähoidon yksiköiden toiminnassa ja kasvatustyössä. Lisäksi tutkittiin mitä varhaiserityiskasvatuksellisia toimintatapoja hyödynnetään ja mikä on niiden merkitys tehostetun ja erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen kannalta.
Tutkimus on sekä laadullinen että määrällinen tutkimus ja tutkimusaineistoa on hankittu kyselyn avulla. Kysely suoritettiin Kotkan päivähoidon yksiköiden kasvatushenkilöstölle. Kyselyyn vastasi 28 henkeä (78 %). Tutkimustuloksia on vahvistanut toimeksiantajan toiveiden kuuleminen, aiemmin toteutettuun kyselyyn perehtyminen sekä teoriapohja.
Keskeisiä tutkimustuloksia oli useita. Varhaiserityiskasvatuksen toimintatapoja hyödynnetään päivähoidossa, mutta niiden taustalla on monenlaisia resursseista riippuvia tekijöitä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan rooli asiantuntijana on tärkeä sekä lapsiryhmän työntekijöille että erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen kannalta. Tuettua pienryhmätoimintaa pidettiin lapsen kannalta tärkeimpänä toimintatapana ja sitä toivottiin lisää. Varhaiserityiskasvatukselliset toimintatavat näkyivät vastausten perusteella yksiköiden arjessa monipuolisesti.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin Kotkan varhaiskasvatuksen erityisopettajien tulevan työkauden suunnittelussa. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen erityisopettajan ammattitaito tulee näkymään yhä enemmän konsultaationa sekä välineiden ja intervention keinojen tarjoajana. Erityispedagoginen osaaminen pyritään tuomaan päivähoidon henkilökunnalle päivittäisen kasvatustyön tueksi. Erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen tukeminen koostuu useista tukikeinoista ja menetelmistä, jotka lisäävät inklusiivisuutta kasvatuksessa sekä tukevat lasta kokonaisvaltaisesti.
Tutkimus on sekä laadullinen että määrällinen tutkimus ja tutkimusaineistoa on hankittu kyselyn avulla. Kysely suoritettiin Kotkan päivähoidon yksiköiden kasvatushenkilöstölle. Kyselyyn vastasi 28 henkeä (78 %). Tutkimustuloksia on vahvistanut toimeksiantajan toiveiden kuuleminen, aiemmin toteutettuun kyselyyn perehtyminen sekä teoriapohja.
Keskeisiä tutkimustuloksia oli useita. Varhaiserityiskasvatuksen toimintatapoja hyödynnetään päivähoidossa, mutta niiden taustalla on monenlaisia resursseista riippuvia tekijöitä. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan rooli asiantuntijana on tärkeä sekä lapsiryhmän työntekijöille että erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen kannalta. Tuettua pienryhmätoimintaa pidettiin lapsen kannalta tärkeimpänä toimintatapana ja sitä toivottiin lisää. Varhaiserityiskasvatukselliset toimintatavat näkyivät vastausten perusteella yksiköiden arjessa monipuolisesti.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin Kotkan varhaiskasvatuksen erityisopettajien tulevan työkauden suunnittelussa. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen erityisopettajan ammattitaito tulee näkymään yhä enemmän konsultaationa sekä välineiden ja intervention keinojen tarjoajana. Erityispedagoginen osaaminen pyritään tuomaan päivähoidon henkilökunnalle päivittäisen kasvatustyön tueksi. Erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen tukeminen koostuu useista tukikeinoista ja menetelmistä, jotka lisäävät inklusiivisuutta kasvatuksessa sekä tukevat lasta kokonaisvaltaisesti.