Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

The strategigram

Vikström, Mika (2006)

Avaa tiedosto
2007-04-30-11.pdf (362.7Kt)
Lataukset: 


Vikström, Mika
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on osallistua Strategigram instrumentin kehittämiseen. Instrumentin kehittäjä International Association of Science Parks:n (IASP) toimitusjohtaja Luis Sanz haluaa luoda uuden tavan analysoida ja tutkia tiede- ja teknologiapuistoja. IASP:n ja Luis Sanzin tarkoituksena on kehittää aiempaa kattavampi metodi, jota voitaisiin soveltaa useimpien tiedepuistojen osalta kaikkialla maailmassa. Strategigramilla voidaan luoda jokaiselle tiedepuistolle oma profiili strategisten suuntausten perusteella. Akseleilla tutkitaan mm. puiston kohdemarkkinoita, kohdeyrityksiä ja erikoistumista. Tämä opinnäytetyö analysoi Strategigramin seitsemää strategista akselia. Metodissa käytetyt indikaattorit ja niiden painotukset analysoidaan rajoitettuun pisteeseen saakka. Tämän opinnäytetyön päätavoitteita ovat ehdotuksien antaminen koskien seitsemää akselia, piilevien vikojen löytäminen, tiedepuistojohtajien mielipiteitten kartoitus ja metodin kehittäminen palveluna IASP:n jäsenpuistoja varten. Tämä opinnäytetyö sisältää pilottitutkimuksen, jonka kohderyhmänä on yksitoista tiede- ja teknologiapuistoa. Tärkeimpiä tiedonlähteitä ovat olleet profiilin luomiseen tähtäävät kyselyt sekä tiedepuistojohtajien haastattelut. Yksi tärkeimmistä analysointitavoista on johtajien omien näkemyksien ja Strategigram-profiilien vertailu. Tutkimuksessa todetaan, että puistot joilla on useampi kuin yksi sijainti tai verkottunut hallintamalli, eivät sovellu sellaisinaan Strategigramiin. Puistoja ehdotetaan tutkittavan vain yksi sijainti kerrallaan ja jokaiselle sijainnille tulisi antaa oma profiilinsa. Kohdeyritysakselilla todetaan, että instrumentti ei huomioi nuoria teknologiapainotteisia yrityksiä, jotka eivät kuulu yhteenkään yrityshautomoon. Tutkimuksessa suositellaan indikaattoria, joka ottaisi huomioon nämä nuoret yritykset. Kohdemarkkina-akselilla suositellaan, että akselin pitäisi pohjautua enemmän puiston todelliseen tilaan kuin tavoitteisiin. Niille akseleille, joilla ei ole suuria vikoja, ehdotetaan pieniä muutoksia painotuksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste