Asiakastyytyväisyystutkimus Massive Finland Oy:lle
Värränkivi, Timo (2006)
Värränkivi, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Massive Finland Oy:lle tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteet yrityksen kriittisistä kohdista ja pohtia ratkaisuja ilmeneviin ongelmiin. Tutkimus kohdistettiin vain yhdelle yrityksen ketjuasiakkaalle, jolla oli useita toimipisteitä. Tutkimus oli tarpeellinen yritykselle koska vastaavanlaista kyselyä ei Suomessa ole ennen tehty. Tutkimus suoritettiin osittain lomakekyselynä ja haastatteluna. Haastattelun tarkoituksena oli tarkentaa lomakekyselyn tuloksia. Haastattelu tehtiin pistokokeena yhdestä kyselyyn osallistuneesta yrityksestä. Tuloksena kyselystä saatiin eri osa-alueittain toimeksiantaja yrityksen toimintaa kartoittavat pylväsdiagrammit, joita tarkastelemalla pystyttiin analysoimaan yrityksen toimintaa ja asiakkaiden mielipiteitä. Haastatteluosion tärkein tulos oli varmistaa lomakekyselyn luotettavuus ja syventää saatuja tietoja asiakkaiden mielipiteistä. Tuloksista pystyttiin tekemään useita päätelmiä koskien yrityksen toimintaa. Tutkimuksessa on pohdittu joitakin yrityksen ongelmakohtiin liittyviä ratkaisuja. Yrityksen toimintaa kehittäviä toimenpiteitä ei suoraan tutkimuksen perusteella pystytä tekemään. Tutkimus kuitenkin antaa hyvän kuvan yrityksen toiminnasta yhden suuren asiakkaan näkökulmasta. Kyseisen asiakkaan näkökulmasta katsottuna yrityksen toimintoja on parempi arvioida ja kehittää asiakkaiden tarpeita vastaavaksi.