Somen hyödyntäminen julkisen palvelun tiedottamisessa : case: Verokarhut
Lehtonen, Sanna (2016)
Lehtonen, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052910628
Tiivistelmä
Yhä useampi julkisen palvelun organisaatioista löytyy sosiaalisen median alustoilta. Jalkautuminen kansalaisten keskuuteen onkin viimeisten vuosien aikana yleistynyt, koska halutaan olla siellä missä ihmisetkin ovat kuuntelemassa ja keskustelemassa. Alustoille tuotetulla sisällöllä voidaan vaikuttaa näkyvyyteen, mielikuviin, mutta myös madaltaa kynnystä keskustella avoimesti sekä olla vuorovaikutuksessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median hyödyntämistä julkisen palvelun tiedottamisessa ja sitä, mitä vaikutusta on erilaisen sisällön tuottamisella markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksella kartoitettiin millaisia teemoja ja miten erilainen sisältö vastaanotetaan sosiaalisessa mediassa, kun kysymyksessä on julkinen hallinto. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta siinä oli myös laadullisen menetelmän piirteitä.
Julkaisut kattoivat puolen vuoden pilottivaiheen ajanjakson ja aikavälillä julkaistiin yhteensä 259 julkaisua, jotka luokiteltiin sisällön mukaan. Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen ja siinä käytettiin apuna sosiaalisen median, tässä tapauksessa Facebookin, omaa data-aineistoa. Aineistoa analysoitiin Excelin avulla ja IAB:n kehittämän sosiaalisen mittarin avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnissa tapahtunutta muutosta, viestin kulkemista lähettäjältä vastaanottajalle sekä asiakaskäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Yksisuuntaisella tiedottamisella sosiaalisessa mediassa ei pärjää, vaan persoona ja ääni on hyvä tuoda mukaan, samoin monipuolinen sisältö. Havainnoissa ilmeni, että julkaisut, joista saatiin vinkkien avulla hyötyä pärjäsivät hyvin kaikissa mittareissa. Näkyvyyden aikaansaamiseksi hyvä sisältötyökalu oli myös huumori. Sosiaalinen media antaa mahdollisuudet muuttua kasvottomasta virastosta kansalaisten parissa viihtyviksi kuunteleviksi, keskusteleviksi ja auttaviksi jäseniksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median hyödyntämistä julkisen palvelun tiedottamisessa ja sitä, mitä vaikutusta on erilaisen sisällön tuottamisella markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksella kartoitettiin millaisia teemoja ja miten erilainen sisältö vastaanotetaan sosiaalisessa mediassa, kun kysymyksessä on julkinen hallinto. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta siinä oli myös laadullisen menetelmän piirteitä.
Julkaisut kattoivat puolen vuoden pilottivaiheen ajanjakson ja aikavälillä julkaistiin yhteensä 259 julkaisua, jotka luokiteltiin sisällön mukaan. Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen ja siinä käytettiin apuna sosiaalisen median, tässä tapauksessa Facebookin, omaa data-aineistoa. Aineistoa analysoitiin Excelin avulla ja IAB:n kehittämän sosiaalisen mittarin avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnissa tapahtunutta muutosta, viestin kulkemista lähettäjältä vastaanottajalle sekä asiakaskäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Yksisuuntaisella tiedottamisella sosiaalisessa mediassa ei pärjää, vaan persoona ja ääni on hyvä tuoda mukaan, samoin monipuolinen sisältö. Havainnoissa ilmeni, että julkaisut, joista saatiin vinkkien avulla hyötyä pärjäsivät hyvin kaikissa mittareissa. Näkyvyyden aikaansaamiseksi hyvä sisältötyökalu oli myös huumori. Sosiaalinen media antaa mahdollisuudet muuttua kasvottomasta virastosta kansalaisten parissa viihtyviksi kuunteleviksi, keskusteleviksi ja auttaviksi jäseniksi.