Yhteisöllisyys, laatu ja johtaminen osana pedagogista johtajuutta Hollolan kunnan päiväkodeissa
Kykkänen, Satu (2007)
Kykkänen, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään Hollolan kunnan päiväkotihenkilöstön näkemystä pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa käsitellään yhteisöllisyyttä, varhaiskasvatuksen laatua ja päiväkodin johtamista. Teoriaosassa selvitetään tutkimuksemme keskeisimmät käsitteet ja toimintaympäristö. Päiväkotien pedagogisesta johtajuudesta on erityisesti viime vuosina käyty keskustelua. Pedagoginen johtajuus ja pedagoginen johtaminen ovat varsin moniselitteisiä ja -ulotteisia niin ilmiöinä, toimintana kuin käsitteinäkin. Pedagogista johtajuutta ja johtamista ei myöskään voida tarkastella puuttumatta siihen, mitä ymmärretään johtajuudella tai johtamisella yleensä. Tutkimuksen mukaan työntekijät kokevat tekevänsä kasvatuksellista työtä tiiviissä yhteistyössä vanhempien kanssa. Päiväkodin sisäisten asioiden käsittelyssä avoimuus on lisääntynyt, mutta parantamisen varaa on vielä. Yhteisöllisesti toimivissa päiväkodeissa henkilöstö työskenteli koko päiväkodin eteen yli tiukan ryhmäajattelun. Varhaiskasvatuksen laadun perustana pidetään kodin ja päivähoidon yhteistyötä. Hyviä tuloksia saadaan, kun yhteistyö kestää pidempään ja osapuolet saavuttavat keskinäisen luottamuksen toisiinsa. Päiväkodin johtaminen koettiin todella haastavaksi tehtäväksi. Johtajan tulisi pystyä hoitamaan niin hallinnolliset, pedagogiset kuin henkilöstöjohtamisen tehtävät aikataulujen mukaisesti. Nykyinen johtamismalli perustuu tiimityöhön, jossa jokainen pääsee vaikuttamaan päätöksen tekoon. Johtajalta odotetaan tarvittaessa myös itsenäisiä päätöksiä ja rohkeutta toimia päätösten mukaisesti. Itsensä kehittäminen ja kouluttautuminen koettiin tarpeellisena.