Kohti yksilöllistä asumispalvelua
Tyni, Taina (2016)
Tyni, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249529
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo yksilöllisestä asumispalvelutyöstä ja kehittämisprojektista, joka tehtiin erääseen asumispalveluyksikköön. Työn asiakasryhmä on yksikön kehitysvammaiset asiakkaat. Projektin tarkoituksena oli kehittää sitä aikaa, jolloin asiakas saa yksilöllistä ohjaamista työntekijältä.
Tarkoitus oli etsiä keinoja asiakkaiden yksilöllisyyden tukemiseen ja heidän yksilöllisten tarpeidensa hahmottamiseen. Tavoitteena on tuottaa yksilöllisyyttä tukevaa ja asiakaslähtöistä palvelua edesauttava työväline. Työn kannalta keskeiset teoreettiset sisällöt ovat asiakkaan subjektiuteen liittyvä teoria, vuorovaikutuksen tarkasteleminen, kuntoutuksen sisällöt sekä ohjausammattilaisuus.
Työvälineen keskeinen ajatus on pysäyttää asiakas ja työntekijä vuorovaikutukseen arjessa. Tavoitteen saavuttamiseksi kehitettiin työväline, jossa haastattelun apuna käytetään kuvia. Työväline on siis haastattelu, jossa tuotetaan kuvien kautta asiakkaalle toiveiden ja tarpeiden kuvapankki.
Pysähtyminen kohtaamaan tuotti paljon tietoa asiakkaasta. Asiakkailla on paljon toiveita sekä tarpeita. Suurimmat esteet niiden toteuttamiselle ovat asiakkaan itselleen sekä ympäristön asettamat rajat. Nämä esteet ovat poistettavissa valtautumisen ja voimaantumisen avulla. Empowerment onkin tärkein menetelmä yksilöllisyyden saavuttamiseksi asumispalvelussa.
Tarkoitus oli etsiä keinoja asiakkaiden yksilöllisyyden tukemiseen ja heidän yksilöllisten tarpeidensa hahmottamiseen. Tavoitteena on tuottaa yksilöllisyyttä tukevaa ja asiakaslähtöistä palvelua edesauttava työväline. Työn kannalta keskeiset teoreettiset sisällöt ovat asiakkaan subjektiuteen liittyvä teoria, vuorovaikutuksen tarkasteleminen, kuntoutuksen sisällöt sekä ohjausammattilaisuus.
Työvälineen keskeinen ajatus on pysäyttää asiakas ja työntekijä vuorovaikutukseen arjessa. Tavoitteen saavuttamiseksi kehitettiin työväline, jossa haastattelun apuna käytetään kuvia. Työväline on siis haastattelu, jossa tuotetaan kuvien kautta asiakkaalle toiveiden ja tarpeiden kuvapankki.
Pysähtyminen kohtaamaan tuotti paljon tietoa asiakkaasta. Asiakkailla on paljon toiveita sekä tarpeita. Suurimmat esteet niiden toteuttamiselle ovat asiakkaan itselleen sekä ympäristön asettamat rajat. Nämä esteet ovat poistettavissa valtautumisen ja voimaantumisen avulla. Empowerment onkin tärkein menetelmä yksilöllisyyden saavuttamiseksi asumispalvelussa.